18.11.2014

Postanowienie NSA z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. I OZ 1017/14

Grzywna w trybie p.p.s.a.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wiesław Morys po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia S. P. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 10 września 2014 r., sygn. akt II SO/Lu 48/14 wymierzające Kołu Łowieckiemu Nr [...] "[...]" w K. grzywnę za nieprzekazanie Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie skargi w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

S. P. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, oparty o przepis art. 55 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej: P.p.s.a.), wniosek o wymierzenie Kołu Łowieckiemu Nr [...] "[...]" w K. grzywny z powodu nieprzekazania temu Sądowi skargi z dnia 6 listopada 2013 r. na bezczynność tego organu w sprawie wniosku skarżącego z dnia 22 października 2013 r. o udostępnienie informacji publicznej.

Postanowieniem z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. akt II SO/Lu 153/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie odmówił wymierzenia grzywny Kołu Łowieckiemu Nr [...] "[...]" w K. wyjaśniając, że z uwagi na uwadze specyfikę i charakter niniejszej sprawy żądanie nie jest zasadne. W jego uzasadnieniu Sąd ten stwierdził, że choć organ przekroczył 15 - dniowy termin do przekazania skargi sądowi administracyjnemu, to rozmiar zaistniałej zwłoki nie jest znaczny. Zdaniem Sądu, uchybienie to nie miało wpływu na prawidłowy przebieg postępowania i nie wywołało negatywnych skutków po stronie S. P.. Powołał się również na okoliczność, iż wnioskodawca składa do Koła Łowieckiego "[...]" znaczne ilości wniosków o udzielenie informacji publicznej. Po rozpoznaniu zażalenia S. P. na powyższe postanowienie Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 13 czerwca 2014 r., sygn. akt I OZ 453/14, na podstawie art. 185 § 1 w zw. z art. 197 § 2 P.p.s.a., uchylił powyższe postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie. W jego uzasadnieniu zwrócił uwagę na mieszany, tj. dyscyplinująco-restrykcyjny charakter grzywny z art. 55 § 1 P.p.s.a. Podkreślił, iż jej celem jest nie tylko doprowadzenie do tego, by organ przekazał sądowi administracyjnemu skargę wraz z aktami sprawy i swoim stanowiskiem, ale także ma ona być sankcją za naruszenie podstawowego prawa jednostki do rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki, o którym mowa w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. Ponadto Sąd II instancji wskazał, iż omawiana instytucja ma również funkcję prewencyjną, której celem jest zapobieżenie naruszeniom prawa w przyszłości. Jego zdaniem przesłanką do wymierzenia grzywny jest fakt nieprzekazania skargi sądowi administracyjnemu, bez względu na zaistniałe ku temu powody. Natomiast wszystkie okoliczności danej sprawy, w tym między innymi przyczyny niewypełnienia przez organ ciążącego na nim obowiązku, sąd powinien wziąć pod uwagę wymierzając wysokość grzywny. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w okolicznościach niniejszej sprawy istniały podstawy do wymierzenia organowi grzywny w trybie art. 55 § 1 P.p.s.a. Zwłoka w przekazaniu przez Koło Łowieckie "[...]" skargi S. P. z dnia 6 listopada 2013 r. wyniosła bowiem 17 dni. Takiego opóźnienia, wbrew stanowisku Sądu I instancji, nie można uznać za nieznaczne i niemające wpływu na prawidłowy przebieg postępowania. W ocenie Sądu II instancji również charakter i specyfika niniejszej sprawy - jako dotyczącej postępowania o udostępnienie informacji publicznej, w ramach którego ustawodawca szczególne znaczenie nadał zasadzie szybkości postępowania - dodatkowo determinuje ocenę zasadności wymierzenia organowi grzywny w trybie art. 55 § 1 P.p.s.a. Bez wpływu na tę ocenę pozostaje natomiast okoliczność składania przez skarżącego do Koła Łowieckiego znacznej ilości wniosków o udzielenie informacji publicznej. Okoliczność ta mogłaby mieć co najwyższej znaczenie przy określaniu wysokości grzywny i wpłynąć na możliwość rozważania przez Sąd nałożenia tej grzywny w minimalnej wysokości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp