Postanowienie NSA z dnia 30 października 2014 r., sygn. I OSK 2132/14
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Barbara Adamiak po rozpoznaniu w dniu 30 października 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 30 kwietnia 2014 r., sygn. akt II SAB/Kr 96/14 o odrzuceniu skargi M. K. na bezczynność Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w przedmiocie udzielenia informacji publicznej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
M. K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na bezczynność Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w przedmiocie udzielenia informacji publicznej. Na skardze brak było podpisu ręcznego, a jedynie adnotacja "podpis elektroniczny".
W wykonaniu zarządzenia z dnia 3 kwietnia 2014r. skarżący został wezwany do usunięcia w terminie 7 dni braków formalnych skargi poprzez jej podpisanie, pod rygorem odrzucenia skargi. W odpowiedzi skarżący przesłał skargę ponownie, twierdząc, że czyni to z kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Postanowieniem z 30 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II SAB?kr 96/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę.
W ocenie Sądu pierwszej instancji, przez podpis, o którym mowa w art. 46 §1 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm., dalej: p.p.s.a.) rozumieć należy podpis odręczny, umieszczony na piśmie procesowym. W postępowaniu sądowoadministracyjnym brak jest podstaw, aby za wypełnienie wymogu, wynikającego z powyższego przepisu, uznać opatrzenie pisma podpisem elektronicznym. Aby można było posługiwać się w postępowaniu sądowoadministracyjnym podpisem elektronicznym, istnieć musi stosowny ku temu przepis. W postępowaniach, gdzie ustawodawca chce by przed sądem lub organem administracji publicznej można było posługiwać się podpisem elektronicznym, tam w stosownych regulacjach normujących zasady postępowania przed tymi organami wprowadza odpowiednie normy prawne zezwalające na posługiwanie się takim rodzajem podpisu. Jako przykład takich norm wskazać można art. 63 § 1 k.p.a., który stanowi, że podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczna skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Nadto, stosownie do art. 63 § 3 a pkt 1 k.p.a. podanie, wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust 1 albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Podobna sytuacja istnieje w postępowaniu cywilnym, gdzie zgodnie z art. 125 § 2[1] k.p.c., jeżeli przepis szczególny tak stanowi, pisma procesowe wnosi się za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe (drogą elektroniczną).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty