11.09.2014

Postanowienie NSA z dnia 11 września 2014 r., sygn. I OSK 1816/14

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska po rozpoznaniu w dniu 11 września 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. O. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2014 r., sygn. akt I SAB/Wa 126/14 odrzucające skargę P. O. na bezczynność Prezydenta m.st. Warszawy w przedmiocie usunięcia nieprawidłowości w zlecaniu usług opiekuńczych postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę P. O. na bezczynność Prezydenta m.st. Warszawy w przedmiocie usunięcia nieprawidłowości w zlecaniu usług opiekuńczych.

Sąd I instancji stwierdził, iż przedmiotem skargi w niniejszej sprawie jest co prawda bezczynność organu, jednakże nie miesząca się w zakresie uregulowanym w pkt. 1-4a art. 3 § 1 p.p.s.a. Skarżący domaga się bowiem zobowiązania organu do wydania odpowiedniego aktu administracyjnego regulującego zgodnie z prawem sposób powierzania usług socjalnych w oparciu o obowiązujący stan prawny. Z uzasadnienia skargi wynika, iż wnioskiem z dnia 5 czerwca 2013 r. skarżący wniósł o ustosunkowanie się do problemu realizacji przez "jednostki samorządu terytorialnego Warszawy" praktyk powierzania świadczeń socjalnych podmiotom z grupy spółek osobowych na podstawie ustawy prawo zamówień publicznych co jest, zdaniem skarżącego niezgodne z treścią art. 25 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także o bezzwłoczne przeprowadzenie stosownych czynności celem dostosowania procedur realizowanych w OPS do wymagań obowiązujących przepisów prawa oraz o wystąpienie o zwrot bezprawnie wydatkowanych środków. Sąd wskazał, że realizacja przez jednostki samorządu gminnego zadań z zakresu pomocy społecznej wynika wprost z przepisów prawa, w tym w szczególności ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 ze zm.) czy wskazanej przez skarżącego ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.). Jednocześnie żaden przepis prawa nie nakłada na organ obowiązku wydawania odrębnych aktów prawnych w przedmiocie procedur wyłaniania podmiotów mających świadczyć usługi, w tym w przedmiocie świadczeń socjalnych. Jeżeli zatem nie ma przepisu nakazującego określone zachowanie organu poprzez wydanie określonego aktu lub wykonania czynności, to skarga podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty