23.06.2014 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 23 czerwca 2014 r., sygn. I OSK 1347/14

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta [..] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 lutego 2014 r. sygn. akt III SA/Kr 1619/13 o odrzuceniu skargi Burmistrza Miasta [..] na czynność Starosty [..] z dnia 17 września 2013 r. Nr [..] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zatwierdzenie zmiany organizacji ruchu postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. akt III SA/Kr 1619/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę Burmistrza Miasta [..] na czynność Starosty [..] z dnia 17 września 2013 r. nr [..]w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zatwierdzenie zmiany organizacji ruchu.

Odrzucając skargę Burmistrza Miasta [..], Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził, że Burmistrz nie ma interesu prawnego w zaskarżeniu czynności Starosty [..] z dnia 17 września 2013 r. nr [..]w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zatwierdzenie zmiany organizacji ruchu.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wyjaśnił, iż rola jednostki samorządu terytorialnego w postępowaniu administracyjnym jest wyznaczona przepisami prawa pozytywnego. Jednostka samorządu terytorialnego może być stroną postępowania administracyjnego i wówczas organy ją reprezentujące będą broniły jej interesu prawnego, korzystając z gwarancji procesowych, jakie przepisy kpa przyznają stronom postępowania administracyjnego. Możliwa jest jednakże sytuacja, gdy organowi tej jednostki zostanie powierzona właściwość do orzekania w danej sprawie. Wówczas wyłączona jest możliwość dochodzenia przez ten podmiot jego interesu prawnego w trybie postępowania administracyjnego, czy też sądowo-administracyjnego (por. m.in. postanowienie NSA z 15 października 1990 r. SA/Wr 990/90 ONSA 1990/4 poz. 7; uchwała NSA z dnia 9 października 2000 r. OPK 14/2000 ONSA 2001/1 poz. 17; wyrok NSA z dnia 16 lutego 2005 r. OSK 1017/2004 niepubl.).Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, w której jednostka samorządu terytorialnego, w imieniu której działa określony podmiot, zajmowałaby różną pozycję - występując najpierw przez organ wydający decyzję (bądź opiniujący), a następnie w roli strony postępowania - w zależności od etapu załatwiania sprawy z zakresu administracji publicznej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty