31.01.2014

Postanowienie NSA z dnia 31 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 106/14

Wstrzymanie wykonania aktu

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 31 stycznia 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Szkoły [...] w W. o wstrzymanie wykonania decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] oraz poprzedzającej ją decyzji Wojewody[...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., nr [...] w sprawie ze skargi kasacyjnej Szkoły [...] w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie 11 czerwca 2013 r., sygn. akt I SA/Wa 2560/12 oddalającego skargę Szkoły [...] w W. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa nieodpłatnie prawa własności nieruchomości postanawia oddalić wniosek.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 czerwca 2013 r., sygn. akt I SA/Wa 2560/12 oddalił skargę Szkoły [...] w W. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Wojewody [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., nr [...] stwierdzającą nabycie przez Gminę K. z mocy prawa z dniem 1 lipca 2000 r. nieodpłatnie prawa własności nieruchomości rolnych Skarbu Państwa położonych w powiecie p., gminie K., oznaczonych w rejestrze gruntów jako działki ewidencyjne szczegółowo opisane w powyższej decyzji.

W skardze kasacyjnej od powyższego wyroku Szkoła [...] w W. wniosła o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Wojewody [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., nr [...], wskazując, iż ze względu na trudną sytuacje finansową Uczelni wykonanie decyzji (poprzez naliczenie opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste) może narazić ją na znaczna szkodę majątkową, a w następstwie na powstanie trudnych do odwrócenia skutków.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Po oddaleniu skargi, skarżący, który wniósł skargę kasacyjną może wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji (por. uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2007 r., I GPS 1/07, ONSAiWSA z 2007 r., nr 4, poz.77).

W myśl art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm., dalej p.p.s.a.), sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania zaskarżonej decyzji, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Przesłanki w postaci wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, o których mowa w cytowanym przepisie należy wiązać z sytuacją, która może powstać, gdy zaskarżony do sądu akt administracyjny zostanie wykonany, a następnie na skutek uwzględnienia skargi akt ten zostanie wzruszony. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym przyjmuje się, że przez pojęcie "znacznej szkody" należy rozumieć taką szkodę - majątkową, a także niemajątkową - która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego świadczenia lub jego wyegzekwowanie ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego. Można o niej mówić również, jeżeli rozmiary szkody wykonaniem zaskarżonej decyzji są większe niż zwykle wywołane wykonaniem aktu tego rodzaju. Natomiast trudne do odwrócenia skutki to takie prawne lub faktyczne konsekwencje, które powodują trwałą zmianę, przy czym powrót do stanu poprzedniego następuje tylko po dłuższym czasie lub przy stosunkowo dużym nakładzie sił i środków.

Podkreślić również należy, iż warunkiem wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania aktu lub czynności jest wskazanie przez stronę we wniosku okoliczności uzasadniających niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, albowiem ciężar uprawdopodobnienia przesłanek wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu lub czynności spoczywa na stronie, która wywodzi skutki prawne ze swych twierdzeń.

W okolicznościach niniejszej sprawy brak jest podstaw do uwzględnienia przedmiotowego wniosku i wstrzymania wykonania kwestionowanych decyzji. Skarżąca kasacyjnie nie wykazała bowiem istnienia przesłanek o których mowa w art. 61 § 3 p.p.s.a. Wskazać należy, że przedmiotem niniejszego postępowania jest stwierdzenie nabycia z mocy prawa przez gminę prawa własności nieruchomości rolnych. Zatem ewentualne powstanie w przyszłości obowiązku uiszczania opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów nie jest bezpośrednim skutkiem wykonania zaskarżonej decyzji, a w konsekwencji okoliczność ta nie może stanowić przesłanki wstrzymania jej wykonania.

Ponadto decyzja w przedmiocie stwierdzenia nabycia przez gminę z mocy prawa nieodpłatnie prawa własności nieruchomości ma charakter deklaratoryjny i nie nakłada na wnioskodawcę żadnych obowiązków ani nie przyznaje jej żadnych uprawnień. Trudno więc uznać, że jej wykonanie wywoła dla skarżącej kasacyjnie niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowoduje trudne do odwrócenia skutki.

W tej sytuacji, skoro skarżąca kasacyjnie nie wykazała, w jaki sposób wstrzymanie wykonania przedmiotowych decyzji zagwarantuje ochronę przed skutkami, o których mowa w art. 61 § 3 p.p. s.a., brak jest podstaw prawnych do uwzględnienia wniosku.

W związku z powyższym Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 61 § 3 w zw. z art. 193 p.p.s.a., orzekł jak w sentencji.

Źródło: Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty