26.11.2014

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. I OSK 633/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Protokolant asystent sędziego Iwona Rzucidło-Grochowska po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej partii politycznej P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 listopada 2013 r. sygn. akt II SAB/Wa 409/13 w sprawie ze skargi S. w W. na bezczynność partii politycznej P. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej na wniosek z dnia [...] czerwca 2013 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 listopada 2013 r., sygn. akt II SAB/Wa 409/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi S. na bezczynność partii politycznej P. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej na wniosek z dnia [...] czerwca 2013 r.:

1) zobowiązał partię polityczną P. do rozpoznania wniosku S. z dnia [...] czerwca 2013 r. w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy,

2) stwierdził, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy.

Wnioskiem z dnia [..] czerwca 2013 r., złożonym drogą elektroniczną, S. zwróciła się do partii P. o udostępnienie informacji publicznej w postaci umów podpisanych w celu przeprowadzenia na zlecenie P. badań opinii społecznej oraz wyników tych badań za okres styczeń 2013 r. do końca maja 2013 r. Wniosła o przesłanie umów w wersji zeskanowanej, a wyników badań w wersji elektronicznej na adres mailowy.

W piśmie z dnia [...] czerwca 2013 r. Dyrektor Generalny partii P. odmówił realizacji wniosku. Przytoczył treść art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) i stwierdził, że żądanie nie mieści się w żadnej z w/w kategorii. Zdaniem Dyrektora Generalnego, w szczególności nie można uznać, aby umowy cywilnoprawne zawierane przez partie polityczne miały status dokumentów urzędowych. Rozumienie pojęcia "dokument urzędowy" jest niesporne i utrwalone, wynika choćby z art. 244 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym dokumenty urzędowe, sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo zaświadczone. Umowa cywilnoprawna stanowi więc tzw. dokument prywatny i nie podlega rygorowi art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Z oczywistych względów także faktury i wyniki badań opinii społecznej dokumentami urzędowymi nie są. Dyrektor Generalny podniósł również, powołując się na treść art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, że wnioskowany zakres dokumentacji - w odniesieniu do części umów objętych wnioskiem - podlega tajemnicy przedsiębiorcy, a nie zachodzi żadna wyjątkowa przesłanka ww. przepisu uchylająca taką tajemnicę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne