25.09.2014

Wyrok NSA z dnia 25 września 2014 r., sygn. II OSK 661/13

 

Dnia 25 września 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz /spr./ sędzia del. WSA Mariola Kowalska Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 25 września 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej D. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 1701/11 w sprawie ze skargi D. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 1701/11 oddalił skargę D. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:

Pismem z dnia 30 listopada 2010 r. D. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej "DWIOŚ") zawiadomił skarżącego o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary pieniężnej przewidzianej w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859 ze zm., dalej "ustawy o przemieszczaniu").

Decyzją z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] nałożył na skarżącego karę w wysokości 50 000 złotych.

Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej "GIOŚ") decyzją z dnia [...] sierpnia 2011 r., wydaną po rozpatrzeniu odwołania D. S., utrzymał decyzję organu I instancji w mocy.

Uzasadniając decyzję organ odwoławczy wskazał, że w dniach 9, 16 i 27 listopada 2009 r. DWIOŚ przeprowadził kontrolę u skarżącego, prowadzącego Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe [...], [...]. Z protokołu kontroli wynika, że skarżący prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonuje zakupu i sprowadzania z Niemiec używanych samochodów, z których na terenie Niemiec usunięto płyny eksploatacyjne i które zostały podzielone na podzespoły: nadwozie, silnik i skrzynia biegów. Sprowadzone podzespoły poddawane były demontażowi na części, które to części skarżący następnie zbywał między innymi za pośrednictwem Internetu (cięte silniki, skrzynie biegów, zawieszenia, tapicerki i poduszki powietrzne). O uprzednim wycofaniu z eksploatacji sprowadzonych przez skarżącego pojazdów świadczy fakt, że jeszcze na terytorium Niemiec zostały one pozbawione płynów eksploatacyjnych oraz zostały poddane częściowemu demontażowi. Okazane przez skarżącego umowy kupna wskazują, że ustalona w nich cena dotyczy części samochodowych w postaci nadwozia, silnika, skrzyni biegów, zawieszenia. Skarżący sprowadził do Polski częściowo zdekompletowane i uszkodzone pojazdy o numerach identyfikacyjnych nadwozia wyszczególnionych na umowach kupna, okazanych w trakcie kontroli. Fakt, że przedmiotowe pojazdy zostały częściowo zdemontowane jeszcze na terytorium Niemiec dowodzi, że zostały przeznaczone do demontażu w celu pozyskania części zamiennych, a tym samym bezpowrotnie wycofane z użytku jako pojazdy. Potwierdzeniem powyższego są także zapisy w umowach kupna, wskazujące, że poprzedni właściciele wyzbywali się tych częściowo zdekompletowanych pojazdów jako części w postaci silników, skrzyń biegów, nadwozi i zawieszeń.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty