18.11.2014

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. I OSK 662/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Runge - Lissowska Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Województwa Wielkopolskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 1053/12 w sprawie ze skargi Województwa Wielkopolskiego na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Województwa Wielkopolskiego na sprecyzowaną w sentencji decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Przedstawiając w uzasadnieniu stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji wskazał, iż decyzja ta zapadła w sprawie z wniosku G. A. C., A. F. d. L. B.-D. oraz L. J. F. C. o stwierdzenie, że nieruchomości stanowiące działki nr [...] i nr [...] położone w R. Gmina P., na których znajduje się zespół pałacowo-parkowy, nie podpadały pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13 ze zm.). Decyzją z dnia [...] sierpnia 2011 r. Wojewoda Wielkopolski uwzględnił żądanie, a zaskarżoną decyzją Minister utrzymał tę decyzję w mocy. W jej uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, iż pod działanie wspomnianego dekretu podpadały nieruchomości ziemskie stanowiące własność albo współwłasność osób fizycznych lub prawnych, jeżeli ich łączny rozmiar przekraczał bądź 100 ha powierzchni ogólnej, bądź 50 ha powierzchni użytków rolnych, a na terenie województwa poznańskiego, pomorskiego i śląskiego, jeżeli ich rozmiar łączny przekraczał 100 ha powierzchni ogólnej, niezależnie od wielkości użytków rolnych. W aktualnym orzecznictwie przyjmuje się, iż dla oceny czy nieruchomość stanowiąca zespół pałacowo-parkowy podpadała pod działanie tego dekretu należy ustalić, czy między tym zespołem a pozostałą częścią nieruchomości przejętej na własność Państwa istniał związek funkcjonalny (p. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2006 r., sygn. akt I OPS 2/06). Jednocześnie nie dowodzą takich związków powiązania podmiotowe, finansowe i terytorialne, brak wyodrębnienia prawnego części rezydencjalnej, nieoddzielenie ogrodzeniem ze wszystkich stron, źródła dochodów właściciela, zamieszkiwanie właściciela na terenie nieruchomości ziemskiej, korzystanie z dóbr wytwarzanych przez majątek ziemski. Teren, na którym znajduje się przedmiotowy zespół można podzielić na cztery części, a to podwórze gospodarcze, podwórze ze stodołami i spichlerzem, założenie pałacowo-parkowe, zabudowę wiejską z domami mieszkalnymi. Każda z nich oddzielona była parkanem albo płotem. Zatem sporny zespół był fizycznie wyodrębniony. Nie istniał pomiędzy nim a pozostałą częścią majątku związek funkcjonalny, gdyż jego właściciel nie sprawował bezpośredniego zarządu całą nieruchomością, bo czynił to zarządca zamieszkujący na terenie folwarku. W ocenie organu nie ma znaczenia okoliczność, czy część rezydencjalna była utrzymywana z dochodów majątku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp