21.10.2014

Wyrok NSA z dnia 21 października 2014 r., sygn. II OSK 868/13

 

Dnia 21 października 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur sędzia NSA Jerzy Stelmasiak /spr./ sędzia del. WSA Teresa Zyglewska Protokolant sekretarz sądowy Agnieszka Chustecka po rozpoznaniu w dniu 21 października 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M.K. i Z.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 17 października 2012 r. sygn. akt II SA/Ke 328/12 w sprawie ze skargi M.K. i innych na uchwałę Rady Miasta Kielce z dnia 19 maja 2011 r. nr X/233/2011 w przedmiocie uchwalenia zmiany nr 7 Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Kielce 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M.K. i Z.K. na rzecz Gminy Miasta Kielce kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 17 października 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę M.K., S.J., L.B., H.C. i Z.K. (dalej jako "skarżący") na uchwałę Rady Miasta Kielce z 19 maja 2011 r. nr X/233/2011 w przedmiocie uchwalenia zmiany nr 7 Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Kielce.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną uchwałą z 19 maja 2011 r. Rada Miasta Kielce, uchwaliła zmianę nr 7 Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Kielce uchwalonego uchwałą nr 580/2000 Rady Miejskiej w Kielcach z 26 października 2000 r.

Przedmiotem zmiany jest sposób zagospodarowania terenów położonych w Kielcach w rejonie Ostrogórki, pomiędzy ulicą Daleszycką a Rondem Czwartaków. Głównymi celami zmiany Studium były: podwyższenie intensywności zabudowy w rejonie ulic Wojska Polskiego, Ronda Czwartaków, Grota Roweckiego, Generała Andersa i ul. Daleszyckiej, wskazanie terenu dla lokalizacji wielofunkcyjnego ośrodka usług ogólnomiejskich w powiązaniu z przestrzenią publiczną, w ramach którego możliwa będzie realizacja obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2000 m2, określenie zasad zagospodarowania terenu i ochrony walorów przyrodniczo-krajobrazowych oraz doprowadzenie do zgodności z aktualnym stanem prawnym. Jak wskazała Rada, podwyższenie intensywności zabudowy na tym terenie jest formą realizacji polityki władz Miasta związanej z procesem zaspokajania potrzeb mieszkaniowych ukierunkowanej na udostępnienie terenów pod budownictwo wielorodzinne realizowane w małych zespołach mieszkaniowych i przy łatwej dostępności do infrastruktury technicznej i komunikacyjnej. Organ wskazał, że powyższy sposób kreowania polityki Miasta, zgodny ze Strategią rozwoju Miasta Kielce, jest ekonomicznie uzasadniony niższymi nakładami na infrastrukturę techniczną i komunikacyjną, a skuteczność mierzona czasem osiąganych efektów jest większa niż w przypadku realizacji dużych zespołów mieszkaniowych. Zmiana nr 7 Studium wprowadza wytyczne do przyszłego planu zagospodarowania przestrzennego, określając sposób zagospodarowania terenu, "brzegowe", tj. maksymalne wskaźniki urbanistyczne (w tym parametry zabudowy) i zasady ochrony walorów przyrodniczo-krajobrazowych, dopuszczając jednocześnie możliwość uszczegółowienia zaproponowanych parametrów w ramach tworzenia planu miejscowego. Zmiana ta dostosowuje studium do zgodności z obowiązującym stanem prawnym m.in. przez wprowadzenie Kieleckiego Obszaru Chronionego Krajobrazu - ustanowionego uchwałą Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego - w północnej części obszaru objętego projektem zmiany studium, na styku z terenami otaczającymi rezerwat Wietrznia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty