04.11.2014

Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2014 r., sygn. II OSK 1687/13

 

Dnia 4 listopada 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl /spr./ sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia NSA Robert Sawuła Protokolant starszy asystent sędziego Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lutego 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 2397/12 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od S. S. na rzecz M. B. kwotę 300 zł (słownie: trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 lutego 2013 r. uwzględnił skargę S. S. na decyzję Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia [...] lipca 2012 r. w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego i uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Marszałka Województwa Łódzkiego z dnia [...] lutego 2012 r.

W punkcie 2 sentencji wyroku Sąd zasądził od Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej na rzecz skarżącego kwotę 300 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że pismem z dnia 26 września 2011 r. S.S. złożył do Starosty Ł. wniosek o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie jazu wraz z przepławką i MEW (1 turbina Kapłana) w km 67+300 rzeki Bzury oraz na szczególne korzystanie z wód dla potrzeb MEW S. (piętrzenie do rzędnej 87,90 m n.p.m. i korzystanie z wód do celów energetycznych w ilości do 19 m3/s). Z uwagi na realizację części robót na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, wniosek ten został przekazany do załatwienia Marszałkowi Województwa Łódzkiego. W trakcie prowadzonego postępowania, Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi złożył wniosek o nałożenie na uprawnionego szeregu obowiązków, m.in. utrzymywania koryta rzeki Bzury poniżej piętrzenia do końca umocnień gabionami tj. do km 66+900, a także powyżej jazu do zasięgu cofki tj. do km 72+929. Zastrzeżenia w zakresie oddziaływania inwestycji na tereny przyległe złożył Wójt Gminy Z., stwierdzając brak przekrojów poprzecznych rzeki, dokumentujących warunki odpływu wód, w miejscu ujść rowów melioracyjnych oraz kwestionując m.in. możliwość ułożenia drenażu w drodze będącej własnością gminy, a także nieuwzględnienie drenażu w decyzji o warunkach zabudowy. Zastrzeżenia w zakresie oddziaływania piętrzenia na tereny przyległe (podtapianie nieruchomości) złożyło również 35 właścicieli gruntów, mieszkańców miejscowości W. i U.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp