Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (596543)
      • Kadry i płace (25753)
      • Obrót gospodarczy (87006)
      • Rachunkowość firm (3675)
      • Ubezpieczenia (35035)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
      • Urlop z powodu działania siły wyższej
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    22.07.2014

    Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2014 r., sygn. I OSK 730/14

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Protokolant asystent sędziego Aleksander Jakubowski po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Spółki z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 grudnia 2013 r. sygn. akt IV SA/Wr 445/13 w sprawie ze skargi [...] Spółki z o.o. w Ł. na decyzję Dolnośląskiego Kuratora Oświaty z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień szkoły publicznej Policealnej Szkole [...] w L. oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z 12 grudnia 2013 r., IV SA/Wr 445/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę [...] sp. z o.o. w Ł. na decyzję Dolnośląskiego Kuratora Oświaty z [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień szkoły publicznej Policealnej Szkole [...] w L. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że nie stwierdził naruszenia prawa kwalifikującego decyzję do wycofania z obrotu prawnego, wydano ją bowiem w poprawnie przeprowadzonym postępowaniu i zastosowano przepisy prawa materialnego zgodnie z przedmiotem sprawy.

    Podniesione zarzuty naruszenia przepisów proceduralnych, a w szczególności z zakresu postępowania dowodowego są nieuzasadnione. W myśl art. 7 k.p.a. statuującego zasadę prawdy obiektywnej i art. 77 § 1 k.p.a. konkretyzującego i rozwijającego tę zasadę - na organach administracji publicznej spoczywa obowiązek podjęcia niezbędnych działań zmierzających do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i załatwienia sprawy. W rozpatrywanej sprawie organy obu instancji spełniły wymogi wynikające z powołanych przepisów i poczyniły ustalenia faktyczne w oparciu o wszystkie dowody i dokumenty będące w ich posiadaniu. Wbrew zarzutom skargi, w sprawie nie ma podstaw do uznania, że organy naruszyły obowiązek wyczerpującego zebrania materiału dowodowego. Wobec jednoznacznych ustaleń wynikających z protokołów kontroli przeprowadzonych [...] i [...] marca 2012 r. oraz [...] czerwca 2012 r., a także stanowiska Dolnośląskiego Kuratora Oświaty wyrażonego w piśmie z 18 lipca 2012 r., nie zachodziła potrzeba ustalenia faktu wykonania zaleceń pokontrolnych w ramach ponownej kontroli, zważywszy, że strona nie kwestionowała zaistnienia określonych nieprawidłowości, a jedynie marginalizowała ich znaczenie i charakter. W protokole z kontroli przeprowadzonej [...] i [...] marca 2012 r. Dolnośląski Kurator Oświaty sformułował 15 zaleceń, w których określił charakter stwierdzonych przez niego nieprawidłowości i uchybień oraz sposób ich usunięcia z jednoczesnym wskazaniem terminu realizacji każdego zalecenia, określonym dla poszczególnych zaleceń indywidualnie, począwszy od określenia: niezwłocznie, na bieżąco, poprzez termin 30 dni, począwszy od semestru bieżącego lub klasyfikacji za bieżący semestr. Z akt sprawy wynika, że dyrektor kontrolowanej szkoły zawiadomił Kuratora Oświaty pismem z 28 maja 2012 r. o realizacji wszystkich 15 zaleceń pokontrolnych. Przeprowadzona przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w dniu [...] czerwca 2012 r. kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych (o której terminie pismem z 18 czerwca 2012 r. poinformowano dyrektora szkoły) wykazała, że nie zrealizowano 8 z 15 zaleceń, zaś zakres niewykonanych zaleceń oznaczał, że szkoła nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 2-4 i 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm., zwanej dalej u.s.o.). W tym stanie faktycznym sprawy, który nie został podważony przez skarżącą spółkę, nie zachodziła potrzeba przeprowadzenia rekontroli. Niewykonane przez szkołę zalecenia nr 3, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, miały precyzyjnie określone terminy usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Przeprowadzenie ponownej kontroli - jak tego oczekiwała strona skarżąca - po ustaleniu przez organ nadzoru pedagogicznego w ramach uprzedniej kontroli, przeprowadzonej [...] czerwca 2012 r., niezrealizowania większości zaleceń pokontrolnych, czyniłoby wskazane w zaleceniach pokontrolnych terminy iluzorycznymi. Wbrew § 14 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 ze zm.) świadczyłoby o tym, że to nie organ nadzoru, lecz kontrolowana szkoła faktycznie ustalałaby czas i termin realizacji zaleceń pokontrolnych, a organ sprawujący nadzór pedagogiczny musiałby - przez okres dowolnie ustalony przez kontrolowany podmiot - wbrew zaleceniom pokontrolnym, co najmniej tolerować taki stan rzeczy, co byłoby sprzeczne z istotą i celami nadzoru pedagogicznego w rozumieniu art. 33 u.s.o. Niezależnie od tego, to do organu sprawującego nadzór pedagogiczny należy obowiązek opracowania planu nadzoru pedagogicznego na każdy rok szkolny, a zatem inicjatywa co do konieczności przeprowadzenia ponownej kontroli nie należy do kontrolowanej szkoły.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Dokształcanie pracowników – obowiązki pracodawcy
    • USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Preambuła (uchylona)
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    19.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 19 sierpnia 2025 r., sygn. I GSK 1341/24
    Czytaj więcej
    19.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 19 sierpnia 2025 r., sygn. I GSK 949/24
    Czytaj więcej
    01.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 sierpnia 2025 r., sygn. I GSK 110/24
    Czytaj więcej
    01.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 sierpnia 2025 r., sygn. I GSK 495/24
    Czytaj więcej
    08.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. III OSK 2232/22
    Czytaj więcej
    03.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2025 r., sygn. I GSK 332/24
    Czytaj więcej
    28.05.2025
    Wyrok NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. I GSK 333/24
    Czytaj więcej
    16.04.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Nowosądeckiego w sprawie przyznania i wypłaty dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. I GSK 232/24
    Czytaj więcej
    25.03.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w B. nie stanowi aktu prawa miejscowego – oddalenie skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 1463/24
    Czytaj więcej
    12.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 marca 2025 r., sygn. I GSK 227/24
    Czytaj więcej
    11.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 marca 2025 r., sygn. III OSK 110/22
    Czytaj więcej
    06.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 6 marca 2025 r., sygn. I GSK 1137/24
    Czytaj więcej
    11.02.2025
    Dotacja oświatowa dla szkoły niepublicznej - Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2025 r., sygn. I GSK 233/24
    Czytaj więcej
    22.01.2025
    Brak obowiązku pełnego finansowania szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 198/24
    Czytaj więcej
    22.01.2025
    Brak podstaw do zmiany wysokości dotacji oświatowej dla szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 44/24
    Czytaj więcej
    22.01.2025
    Brak obowiązku pełnego finansowania szkół niepublicznych przez państwo - Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 63/24
    Czytaj więcej
    22.01.2025
    Brak obowiązku pełnego finansowania szkół niepublicznych przez państwo - Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 46/24
    Czytaj więcej
    22.01.2025
    Dotacja oświatowa dla szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 47/24
    Czytaj więcej
    17.01.2025
    Zakres finansowania szkół niepublicznych ze środków publicznych - Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 197/24
    Czytaj więcej
    10.01.2025
    Dotacja oświatowa a wydatki na wynagrodzenie i promocję - Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 1058/21
    Czytaj więcej
    18.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 18/24
    Czytaj więcej
    18.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 16/24
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Zakres wydatkowania dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 319/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 799/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.