Postanowienie NSA z dnia 24 października 2014 r., sygn. II GSK 2444/14
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Zielińska po rozpoznaniu w dniu 24 października 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. Spółki z o.o. z siedzibą [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 lipca 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 1048/14 w sprawie ze skargi D. Spółki z o.o. z siedzibą [...] na uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie opinii w sprawie zastrzeżeń zamawiającego do wyniku kontroli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postanawia oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Postanowieniem z dnia 23 lipca 2014 r. o sygn. akt V SA/Wa 1048/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), odrzucił skargę D. Spółki z o.o. z siedzibą [...] na uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia [...] stycznia 2014 r. (nr [...]) w przedmiocie opinii w sprawie zastrzeżeń zamawiającego do wyniku kontroli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji stwierdził, że zaskarżona opinia Krajowej Izby Odwoławczej nie podlega kognicji sądów administracyjnych. Przedmiotowa uchwała została wydana na podstawie art. 167 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.). Wydanie przez Krajową Izbę Odwoławczą opinii w trybie art. 167 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych jest fazą postępowania poprzedzającą zakończenie kontroli doraźnej, od której ustawa ta nie przewiduje środków odwoławczych, jak również nie odsyła do stosowania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267). Opinia Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie zastrzeżeń zamawiającego do wyniku kontroli doraźnej stanowi wyłącznie ocenę zasadności tych zastrzeżeń. Wprawdzie na mocy art. 167 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych jest ona wiążąca dla Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, jednak - w ocenie Sądu pierwszej instancji - nie stanowi określonych w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. kategorii aktów bądź czynności, których zaskarżenie podlega właściwości rzeczowej sądów administracyjnych. Sąd zaznaczył, że adresat opinii może bronić swojego interesu w postępowaniu, o którym mowa w art. 168 ustawy Prawo zamówień publicznych, podważając w takim postępowaniu ustalenia dokonane w toku kontroli doraźnej i opinię Krajowej Izby Odwoławczej dotyczącą zastrzeżeń do jej wyniku oraz legalności przeprowadzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty