Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1659/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. WSA Inga Gołowska (spr.) Protokolant Milena Budna po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 18 marca 2013 r.; sygn. akt III SA/Łd 1072/12 w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] października 2012 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. R. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Ł. 500 (pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. wyrokiem z 18 marca 2013r. sygn. akt: III SA/Łd 1072/12 oddalił skargę A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z [...] października 2012r. określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu.
Referując stan sprawy, Sąd I instancji podał, że Naczelnik Urzędu Celnego II w Ł. decyzją z [...] czerwca 2012r. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki Volvo XC-90 W uzasadnieniu decyzji organ I instancji stwierdził, że nabyty przez skarżącego pojazd jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm. dalej- u.p.a.).
Decyzją z [...] grudnia 2012r. Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. W jej uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z informacjami uzyskanymi od Volvo Auto Polska Sp. z o.o. o wskazanym numerze VIN został wyprodukowany jako samochód osobowej. Pojazd ten nie otrzymał w Polsce homologacji ciężarowej. Natomiast z niemieckiego dowodu rejestracyjnego wynika, że pojazd po raz pierwszy został zarejestrowany w dniu 22 lutego 2008r. jako ciężarowy, a skarżący sprzedał go w dniu 26 stycznia 2011r. W fakturze sprzedaży określono przedmiotowy samochód jako pojazd ciężarowy, o nadwoziu zamkniętym. Z przeprowadzonego w dniu 27 grudnia 2010r. badania technicznego pojazdu oraz z dokumentu identyfikacyjnego wynika, że samochód określono jako ciężarowy. W dniu 26 lutego 2012r. przeprowadzono nadto oględziny pojazdu i wykonano dokumentację fotograficzną. W ocenie organu z tak zebranego materiału dowodowego jednoznacznie wynikało, że nabyty samochód jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób i dlatego powinien być klasyfikowany do pozycji CN 8703. Jego przeznaczeniem nie jest przewóz towarów, więc nie może być klasyfikowany do pozycji CN 8704 i przez to zwolniony z podatku akcyzowego. Fakt, że przed dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego w samochodzie dokonano zmian konstrukcyjnych i w ten sposób pozbawiono go niektórych cech samochodu osobowego nie miał znaczenia dla klasyfikacji taryfowej, gdyż zmiany te były odwracalne i nie spowodowały wyłączenia zasadniczego przeznaczenia pojazdu do przewozu osób, tym bardziej, że wyprodukowano go jako osobowo-terenowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty