Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2014 r., sygn. I GSK 780/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Anna Robotowska (spr.) Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 19 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 1499/12 w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 lutego 2013 r. o sygn. akt I SA/Wr 1499/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, oddalił skargę M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] października 2012 r., którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] czerwca 2012 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
I.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy ustalonym przez organy z którego wynika, że w dniu 29 listopada 2007 r. skarżący zakupił u kontrahenta węgierskiego pojazd marki Range Rover 4.4 V8. W fakturze zakupu wskazany został kod Nomenklatury scalonej CN 8703 (określający, że jest to samochód osobowy), przy czym w toku postępowania podatkowego strona przedłożyła korektę tej faktury, polegającą na zmianie zapisu kodu taryfy celnej z CN 8703 na CN 8705 (tj. na kod dotyczący samochodu specjalnego) a M. P. wyjaśnił, że pojazd został nabyty w specjalnej wersji opancerzonej na zamówienie jednostki wojskowej i na jej wyłączny użytek, przy czym w treści zamówienia widnieje zapis, że pojazd będzie wykorzystywany w celu ochrony osobistej w Polsce. Wskazał również, że nabyty pojazd - jako samochód specjalny - przeszedł badania techniczne w wojskowej stacji kontroli pojazdów (zaświadczenie z dnia 20 grudnia 2007 r.) oraz został zarejestrowany jako pojazd wojskowy bez obowiązku uzyskania krajowego świadectwa homologacji. Podatnik przedstawił dokumentację, z której wynika, że pojazd posiadał ochronę balistyczną (odporność na pociski i wybuchy, opancerzenie, specjalne systemy i wzmocnienia, elementy ze stali balistycznej), wykonaną zgodnie z europejską normą 1063 B6.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty