Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1746/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 22 sierpnia 2013 r. sygn. akt I SA/Ke 374/13 w sprawie ze skargi M. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. wyrokiem z dnia 22 sierpnia 2013r., sygn. akt I SA/Ke 374/13 uchylił, objętą skargą M. G. (dalej: skarżący, strona) decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] maja 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za maj 2012r. oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, określił, że uchylona decyzja nie może być wykonana w całości oraz orzekł o kosztach postępowania.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
Decyzją z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego w K. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2012 r. w kwocie 22.737,00 złotych.
Wskutek odwołania strony, Dyrektor Izby Celnej w K. opisaną powyżej decyzją utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organ odwoławczy wskazał, że w wyniku kontroli prowadzonego przez skarżącego gospodarstwa rolnego, stwierdzono nieprawidłowości w zakresie prowadzonych ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie za okres od [...] stycznia do [...] listopada 2012 r. Nieprawidłowości polegały na braku posiadania przez skarżącego, zatwierdzonej przez Naczelnika Urzędu Celnego w K., ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z tego podatku (węgla kamiennego). Organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 Nr 108, poz. 626 z późn. zm., dalej: "u.p.a."), w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 32a ust. 2 u.p.a. Z kolei zgodnie z art. 32a ust. 2 pkt 6 u.p.a., zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe zużywane w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie. Organ podkreślił również, że warunkiem zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów objętych tym zwolnieniem. Ewidencja ta może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ponadto powinna ona zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych do akcyzy, termin wysłania lub odbioru tych wyrobów oraz miejsce odbioru w przypadku ich przemieszczenia, jak również informacje o dokumentacji dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Organ odwoławczy wskazał, że skarżący zawiadomił odpowiedni organ, że od dnia [...] stycznia 2012 r. będzie prowadził ewidencję wyrobów akcyzowych w formie papierowej. Natomiast w czasie kontroli strona przedstawiła ewidencję zakupów miału węglowego za okres od [...] stycznia do [...] listopada 2012 r. w formie elektronicznej, prowadzonej w programie E., zawierającej datę, ilość zakupionego węgla, numer dokumentu dostawy i numer faktury. Wobec tego organ uznał, że zużywane przez skarżącego wyroby nie były ewidencjonowane zgodnie z określonymi wymogami, czym został naruszony warunek określony w art. 31a ust. 4 u.p.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty