27.11.2014 Podatki

Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1963/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. WSA Inga Gołowska (spr.) Protokolant Milena Budna po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 26 lipca 2013 r.; sygn. akt I SA/Wr 988/13 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowo-Produkcyjnego "M." Spółki z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] kwietnia 2013 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we W.; 2. zasądza od Przedsiębiorstwa Handlowo - Produkcyjnego "M." spółki z o.o. w P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. kwotę 5.844 (pięć tysięcy osiemset czterdzieści cztery) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kwotę 500 (pięćset) złotych częściowego zwrotu kosztów zastępstwa radcowskiego.

Uzasadnienie

I.

Zaskarżonym wyrokiem z 26 lipca 2013r. sygn. akt: I SA/Wr 988/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. uwzględnił skargę "M." Spółki z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z [...] kwietnia 2013r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za marzec 2009r. i uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w L. z [...]grudnia 2012r., zasądził od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz strony skarżącej kwotę 17.905,00 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego oraz orzekł, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.

Referując stan sprawy, Sąd I instancji podał, że Dyrektor Izby Celnej we W. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w L. z [...] grudnia 2012r. określającą M. sp. z o.o. zobowiązanie w podatku akcyzowym za marzec 2009r. w kwocie 1.068.798,00 zł.

Organ ustalił że skarżąca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmowała się m.in. dostarczaniem paliwa ciekłego do Huty [...] w G. Dostawy paliwa odbywały się w tranzycie zorganizowanym z przeznaczeniem wyłącznie do procesu technologicznego wytopu miedzi i srebra, na cele opałowe. Spółka realizowała dostawy paliwa ciekłego dla Huty za pośrednictwem P.M.T. sp. z o.o. (dalej-PMT), która dostarczała paliwo własnym transportem bezpośrednio do pieców hutniczych na terenie Huty. Huta odbiera paliwo automatycznie za pośrednictwem rurociągów, bezpośrednio do pieców i paliwo to wykorzystywane było wyłącznie w celach opałowych. Rola Spółki ograniczała się do logistycznego zabezpieczenia paliwa na potrzeby technologiczne Huty, nadzoru jego dostaw przez PMT, kontrolowania poboru paliwa i monitorowania zapasów na poziomie ustalonym z odbiorcą. Huta była jedynym odbiorcą paliwa ciekłego na cele opałowe. Powołując się na art. 1 ust. 1, art. 2 pkt 1, art. 2 pkt 27, art. 8 ust. 2 pkt 3, art. 10 ust. 1, ust. 8 i ust. 9, art. 13 ust. 1, art. 88 ust. 1, art. 89 ust. 5-7, ust. 14-16 ustawy z 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. Nr 108, poz. 626 ze zm. dalej- u.p.a.) oraz poz. 27 Załącznika Nr 1 do u.p.a. wskazano, że podatnik będący sprzedawcą oleju napędowego zobowiązany był w przypadku korzystania z obniżonych stawek podatku akcyzowego do pobierania od nabywców oświadczeń o jego przeznaczeniu, sporządzania i przekazywania do Naczelnika Urzędu Celnego w L., w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano sprzedaży, miesięcznych zestawień oświadczeń. Oświadczenia o przeznaczeniu winny być pobierane w dniu dokonania sprzedaży oleju opałowego i dołączone do faktur sprzedaży. Wszystkie oświadczenia zostały przyjęte w klika dni od dokonania sprzedaży oleju. Miesięczne zestawienie oświadczeń za marzec 2009r. złożono po terminie tj. 29 kwietnia 2009r. (termin upływał 27 kwietnia 2009r.) oraz że nie spełnia ono warunku o którym mowa w art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. d u.p.a. albowiem nie zawiera czytelnego podpisu osoby sporządzającej zestawienie lecz jedynie stempel imienny i parafkę. Miesięczne zestawienia nie spełniały warunku, o którym mowa w art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. a u.p.a. tj. nie zawierają nazwy oraz adresu siedziby podmiotu przekazującego zestawienie. W miesięcznym zestawieniu oświadczeń Spółka nie zawarła informacji o wszystkich oświadczeniach pobranych od kontrahenta. Powyższy fakt strona tłumaczyła niedopatrzeniem pracownika odpowiedzialnego za sporządzenie zestawienia, a w dniu 1 marca 2012r. przesłała korektę miesięcznego zestawienia oświadczeń za marzec 2009r., zawierającą pominięte uprzednio 5 oświadczeń. Z uwagi na złożenie zestawienia oświadczeń po terminie oraz brak czytelnego podpisu osoby sporządzającej oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego, organ podatkowy pierwszej instancji w powołanej na wstępie decyzji stwierdził, że zgodnie z treścią art. 89 ust. 16 u.p.a. stanowi to podstawę do zastosowania stawki podatku akcyzowego przewidzianej w art. 89 ust. 4 pkt 1 u.p.a.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne