Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1267/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska (spr.) Sędziowie NSA Stanisław Gronowski Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 8 maja 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 1937/12 w sprawie ze skargi M. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. D. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. kwotę 1800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 8 maja 2013 r., sygn. akt III SA/Gl 1937/12, oddalił skargę M. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] października 2012 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego.
I
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.
Decyzją z dnia [...] maja 2012r. Naczelnik Urzędu Celnego w Cz. określił M. D. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym w kwocie 10.432 zł, z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...], nr nadwozia [...], rok produkcji 2006, pojemność silnika 2231 cm3.
W podstawie prawnej organ powołał art. 13 § 1 pkt 1, art. 21 § 1 pkt 1, § 3,
art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.; powoływanej dalej jako: o.p.) oraz art. 6, art. 14 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2, ust. 4, art. 101 ust. 2 pkt 1, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, ust. 12, art. 105 pkt 1, art. 106 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11 ze zm.; dalej: u.p.a.).
W odwołaniu od tej decyzji M. D., zarzucił naruszenie przepisów Ordynacji podatkowej w szczególności: art. 121 § 1 - poprzez prowadzenie postępowania w sposób podważający zaufanie do organów podatkowych; art. 122 - poprzez niedokładne wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy; art. 124 - poprzez niedokładne wyjaśnienie zasadności przesłanek, które legły u podstaw wydania orzeczenia administracyjnego; art. 187 - poprzez niewyczerpujące zebranie i rozpatrzenie materiału dowodowego oraz nieprawidłowe przeprowadzenie postępowania dowodowego, co w konsekwencji spowodowało brak zebrania i rozpatrzenia całego materiału dowodowego w sposób wyczerpujący; art. 191 - poprzez dowolną, a nie swobodną ocenę zebranego materiału dowodowego; art. 194 - poprzez nieuwzględnienie dowodów urzędowych w postaci duńskiego dowodu rejestracyjnego oraz zaświadczenia diagnosty jednoznacznie wskazujących, że przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego był pojazd ciężarowy, art. 210 § 4 - poprzez niewłaściwe uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji. Zarzucił także naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.: art. 100 ust. 1 pkt 2 u.p.a. - poprzez uznanie, że doszło do nabycia pojazdu osobowego, czyli przedmiotu opodatkowanego akcyzą; art. 101 ust. 2 pkt 1 u.p.a. - poprzez uznanie, że w sprawie powstał obowiązek podatkowy w akcyzie; art. 102 ust. 1 u.p.a. - poprzez uznanie, że skarżący jest dłużnikiem zobowiązanym do zapłaty akcyzy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty