17.10.2014

Wyrok NSA z dnia 17 października 2014 r., sygn. II GSK 1254/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędziowie NSA Anna Robotowska Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 17 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "G." Spółki z o.o. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 lutego 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 1700/12 w sprawie ze skargi "G." Spółki z o.o. w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia rejestracji automatu do gier o niskich wygranych 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz "G." Spółki z o.o. w [...] kwotę 487 (czterysta osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 8 lutego 2013 r. (sygn. akt III SA/Gl 1700/12) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.; zwanej dalej "p.p.s.a."), oddalił skargę "G." Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. (nr [...]), utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] marca 2011 r. (nr [...]) o cofnięciu skarżącej spółce rejestracji automatu do gier o niskich wygranych.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracji orzekających w niniejszej sprawie. Organy te stwierdziły, że w dniu [...] kwietnia 2010 r. funkcjonariusze Urzędu Celnego w [...] przeprowadzili kontrolę w lokalu "[...]" w [...], stanowiącym punkt gier na automatach o niskich wygranych, w którym gry urządzane były przez skarżącą spółkę. Podczas kontroli ustalono, że zlokalizowany tam automat do gry [...] (numer poświadczenia rejestracji [...]) umożliwia grę za stawki od 1 do 50 punktów kredytowych, czyli za 0,10 - 5 zł, a więc wyższe niż określona w art. 129 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540). Wspomniane ustalenia poczyniono na podstawie wyników eksperymentu dokonanego podczas kontroli przez funkcjonariuszy celnych. Okoliczność tę potwierdziła również - dopuszczona przez organ w poczet materiału dowodowego - opinia biegłego sądowego z zakresu informatyki i telekomunikacji Sądu Okręgowego w [...] mgr inż. R. R. (sporządzona w prowadzonym równolegle dochodzeniu w sprawie o przestępstwo skarbowe, w którym zajęto m.in. przedmiotowy automat). W opinii tej biegły stwierdził również, że automat posiada nienaruszoną plombę rejestracyjną (nr [...]) na obudowie płyty głównej, zaś plomba na obudowie liczników był odklejona. W związku z tym Naczelnik Urzędu Celnego uznał, że wskazany automat do gry nie spełnia warunków jego rejestracji i dlatego decyzją dnia [...] marca 2011 r. cofnął rejestrację tegoż automatu, wskazując w podstawie prawnej decyzji art. 129 ust. 1 i 3 oraz art. 144 ustawy o grach hazardowych oraz § 14 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 946 ze zm.). Po rozpatrzeniu odwołania spółki, Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organ odwoławczy podzielił pogląd Naczelnika Urzędu Celnego, że stan rzeczywisty przedmiotowego automatu ustalony w toku postępowania jest niezgodny z warunkami rejestracji, bowiem urządzenie to umożliwia grę za stawki wyższe niż przewidziane w obowiązujących przepisach. Przyjmując taką ocenę, Dyrektor Izby celnej za niezasadne uznał stanowisko strony, że tylko biegły z jednostki badającej wskazanej przez Ministra Finansów jest kompetentny do wyrażania opinii w sprawie. Zdaniem organu odwoławczego, dla ustalenia zgodności stanu rzeczywistego automatu z warunkami rejestracji ustawodawca nie zastrzegł obowiązku przeprowadzenia kontroli przez jednostkę badającą upoważnioną przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Taką samą moc dowodową należy bowiem przypisać opinii sporządzonej przez biegłego sądowego na potrzeby postępowania karno-skarbowego. Również funkcjonariusze celni są uprawnieni na mocy art. 32 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, ze zm.) do przeprowadzenia w uzasadnionych przypadkach, w drodze eksperymentu, doświadczenia lub odtworzenia możliwości gry na automacie o niskich wygranych lub gry na innym urządzeniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne