Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2014 r., sygn. I GSK 932/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie NSA Ludmiła Jajkiewicz Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki jawnej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 12 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 1383/12 w sprawie ze skargi A. Spółki jawnej w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Spółki jawnej w [...] na rzecz Dyrektora Izby Celnej w [...] 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 12 marca 2013 r. o sygn. akt I SA/Gd 1383/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę A. Spółki jawnej z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] listopada 2012 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] maja 2012 r., określającą skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki [...].
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że w dniu [...] kwietnia 2009 r. A. Sp. j. nabyła w Niemczech pojazd typu pick-up marki [...] (nr identyfikacyjny [...]), posiadający oddzielną skrzynię ładunkową. W 2007 r., a więc przed dniem zakupu, pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w Niemczech, przy czym w dowodzie rejestracyjnym została umieszczona adnotacja, że jest to pojazd ciężarowy z otwartą skrzynią oraz że posiada pięć miejsc siedzących. W dniu [...] lutego 2010 r. wykonano pierwsze badanie techniczne wspomnianego pojazdu w kraju, przy czym w wydanym zaświadczeniu diagnosta wskazał, że jest to pojazd ciężarowy (podrodzaj "skrzynia"), z pięcioma miejscami siedzącymi. Ponadto na podstawie oględzin pojazdu ustalono, że pojazd jest wyposażony w dwa rzędy siedzeń do przewozu pięciu osób, posiada dywaniki, oświetlenie na suficie, popielniczki, wykładzinę podłogową i boczną, boczne i górne uchwyty dla pasażerów, głośniki zamontowane w drzwiach, mechanizm otwierania szyb w drzwiach. W toku oględzin ustalono również, że rozstaw osi wynosi 320 cm, natomiast wewnętrzna długość skrzyni ładunkowej mierzyła 151,1 cm. Organy podatkowe uznały, że stwierdzone cechy przedmiotowego pojazdu wskazują, że powinien on być klasyfikowany do pozycji CN 8703 (obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne zasadniczo przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi), zaś nabycie wewnątrzwspólnotowe tak klasyfikowanych pojazdów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 3 ust. 1, art. 100 ust. 1 i 4, art. 102, art. 106 ust. 3 i art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.). Dokonując takiej klasyfikacji pojazdu, organy podatkowe powołały się m.in. na treść Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego oraz Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich, dotyczących pozycji CN 8703. Zdaniem tychże organów, wyposażenie przedmiotowego pojazdu typu pick-up wskazuje, że służy on zasadniczo do przewozu pasażerów, natomiast fakt, że pojazd posiada przestrzeń ładunkową zwiększa jego zastosowanie także do przewozu towarów, przy czym jest to funkcja uzupełniająca, a nie dominująca. Na zmianę tego stanowiska nie wpłynęła okoliczność, że w dokumentach wydanych przez niemieckie i krajowe organy i podmioty znajdują się informacje, iż nabyty pojazd jest samochodem ciężarowym. Organy podatkowe uznały bowiem, że dla potrzeb klasyfikacji taryfowej wiążące są postanowienia dotyczące nomenklatury taryfy celnej nawet wówczas, gdyby towary traktowane były odmiennie w innych przepisach. W konsekwencji Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] maja 2012 r. określił skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego pojazdu w wysokości [...] zł, zaś po rozpatrzeniu odwołania strony Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Za moment powstania obowiązku podatkowego przyjęto dzień dokonania przez podatnika nabycia wewnątrzwspólnotowego ([...] kwietnia 2009 r. - według oświadczenia strony). Do obliczenia należnej akcyzy organy podatkowe przyjęły wartość pojazdu według rachunku zakupu z dnia [...] kwietnia 2009 r., kurs euro z [...] kwietnia 2009 r., stawkę podatku 18,6%. Organ stwierdził przy tym, że akcyza obliczona od podstawy opodatkowania wynikającej z rachunku jest wyższa niż wartość rezydualnej akcyzy zawartej w cenie podobnego samochodu osobowego sprzedawanego na terytorium kraju i z tego względu przyjął, że należnym do zapłaty będzie podatek akcyzowy w wysokości [...] zł (a nie kwota [...] zł wyliczona na podstawie rachunku zakupu).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty