02.10.2014 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 2 października 2014 r., sygn. II GSK 1229/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędziowie NSA Dariusz Dudra Maria Jagielska Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 2 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Krajowej Rady Notarialnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 19 lutego 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2147/12 w sprawie ze skargi P. M. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę ; 3. zasądza od P. M. na rzecz Krajowej Rady Notarialnej 280 (dwieście osiemdziesiąt) zł tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 19 lutego 2013 r., sygn. akt VI SA/Wa 2147/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. M. (zwanego dalej: skarżącym), na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z [...] sierpnia 2012 r. w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej, uchylił zaskarżoną uchwałę oraz poprzedzającą ją uchwałę Rady Izby Notarialnej w K. z [...] lipca 2012 r., stwierdził, że uchylone uchwały nie podlegają wykonaniu oraz zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.

Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że skarżący wystąpił do Rady Izby Notarialnej w K. z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.

Rada Izby Notarialnej w K. uchwałą z [...] lipca 2012 r. odmówiła skarżącemu wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.

Krajowa Rada Notarialna uchwałą z [...] sierpnia 2012 r. utrzymała w mocy uchwałę Rady Izby Notarialnej w K. z [...] lipca 2012 r. W uzasadnieniu stwierdziła, że organizacja aplikacji notarialnej jest elementem "pieczy nad wykonywaniem zawodu zaufania publicznego" dla zapewnienia jak najwyższego poziomu szkolenia, co oznacza także konieczność weryfikacji wiedzy nabytej przez aplikantów. Ustawodawca nie unormował w szerszym zakresie kwestii kolokwiów i sprawdzianów, pozostawiając to organom samorządu zawodowego. W sytuacji gdy Izba wyznaczyła terminy kolokwiów, a skarżący ich nie zdali bądź w ogóle do nich nie podeszli, organ stwierdził, że aplikanci nie odbyli aplikacji. Zdaniem organu, tezę tę wspiera treść § 13 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości. Ustawodawca nie unormował w szerszym zakresie kwestii kolokwiów i sprawdzianów, pozostawiając to organom samorządu zawodowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty