Wyrok NSA z dnia 30 maja 2014 r., sygn. II GSK 497/13
Zakres znaczeniowy zwrotu „nabycie gospodarstwa” użytego w § 5a ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Modernizacja gospodarstw rolnych objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193 poz. 1397 ze zm.) obejmuje także wejście w posiadanie samoistne lub zależne gospodarstwa rolnego, nawet jeśli nie wiązało się ono z nabyciem własności wszystkich elementów składających się na to gospodarstwo.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat- Rembelska Sędzia del. WSA Joanna Zabłocka Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 grudnia 2012 r. sygn. akt V SA/Wa 1867/12 w sprawie ze skargi M. H. na rozstrzygnięcie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie pomocy finansowej ze środków z budżetu Unii Europejskiej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 28 grudnia 2012 r., sygn. akt V SA/Wa 1867/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), uwzględnił skargę M. H., uchylając zaskarżone rozstrzygnięcie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR) z dnia [...] maja 2012 r., nr [...], o odmowie przyznania M. H. pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko ARiMR. Organ ten stwierdził, że w dniu [...] stycznia 2011 r. M. H. złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 121 "Modernizacja gospodarstw rolnych" (priorytet "Środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego"), objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Płatność ta miała dotyczyć gospodarstwa rolnego strony, w skład którego wchodziły m.in. grunty o powierzchni 1,04 ha (działka nr [...]), które matka wnioskodawcy (W. H., która wcześniej przez okres co najmniej 12 miesięcy prowadziła produkcję mleka w gospodarstwie rolnym i wprowadzała do obrotu mleko) wydzierżawiła synowi w dniu [...] grudnia 2010 r., przekazując jednocześnie (w drodze darowizny) stado bydła. Zdaniem ARiMR, wnioskodawca nie spełnił przesłanki przyznania pomocy określonej w § 5a ust. 1 pkt 3 w zw. z § 5a ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Modernizacja gospodarstw rolnych objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193 poz. 1397 ze zm.; dalej: "rozporządzenie MRiRW z dnia 17 października 2007 r."). M. H. - w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o pomoc - nie nabył bowiem gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych co najmniej 1 ha, w którym co najmniej od roku prowadzona była produkcja mleka. Zdaniem organu administracji, termin "nabycie" wskazuje, że chodzi o wstąpienie w uprawnienia właściciela gospodarstwa rolnego, co może nastąpić wskutek zawarcia umowy sprzedaży, zamiany, darowizny, umowy przekazania nieruchomości rolnej następcy lub innej podobnej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności (por. art. 155 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej: "kodeks cywilny"), jak również przez zasiedzenie nieruchomości rolnej oraz z tytułu dziedziczenia, natomiast nie następuje w przypadku zawarcia umowy oddającej nieruchomość w posiadanie zależne (umowa dzierżawy). W ocenie ARiMR, grunty rolne, jak również budynki inwentarskie, w których utrzymywane jest bydło, są podstawowym ogniwem gospodarstwa funkcjonującego jako zorganizowana całość. Natomiast oddanie w czasowe użytkowanie działki o powierzchni 1,04 ha oraz przejęcie umową darowizny stada krów mlecznych nie może zostać zakwalifikowane jako przekazanie zorganizowanego gospodarstwa do produkcji mleka. Brak spełnienia przesłanki z § 5a ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 17 października 2007 r. skutkował odmową przyznania wnioskowanej pomocy finansowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
