Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2014 r., sygn. I GSK 968/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędziowie NSA Maria Myślińska Krystyna Anna Stec Protokolant Milena Budna po rozpoznaniu w dniu 10 czerwca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 marca 2013 r.; sygn. akt V SA/Wa 2645/12 w sprawie ze skargi J. O. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] września 2012 r.; nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego oraz kwoty zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 marca 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę J. W. O. - F. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] września 2012 r. w przedmiocie weryfikacji zgłoszenia celnego oraz określenia kwoty podatku od towarów i usług.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
Zgłoszeniem celnym z dnia 22 lutego 2007 r. skarżący zgłosił do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu towar określony jako artykuły dekoracyjne wielkanocne taryfikując go do pozycji 9505 (kod TARIC 9505 90 00) obejmującego artykuły świąteczne, karnawałowe lub inne rozrywkowe, włączając akcesoria do sztuk magicznych lub żartów, ze stawką celną w wysokości 2,7% oraz stawką podatku VAT w wysokości 22%.
W wyniku przeprowadzonej kontroli dokumentów załączonych do zgłoszenia Naczelnik Urzędu Celnego II w W. zmienił klasyfikację taryfową odnośnie sztucznych zajęcy, określając kwotę długu celnego i zobowiązania podatkowego. Organ zaklasyfikowała towar do kodu TARIC 3926 40 00 00 ze stawką celną w wysokości 6,5% i określił, że prawidłową stawką podatku VAT jest stawka 22%.
Dyrektor Izby Celnej w W. objętą skargą decyzją utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu celnego I instancji. W uzasadnieniu organ wskazał, że przedmiotem importu były zające wykonane z tworzywa sztucznego umieszczone na papierowej podstawce oraz głowy zajęcy wykonane z tworzywa sztucznego umieszczone na patyku z drewna, przyozdobione kokardami wykonanymi również z tworzywa sztucznego. W ocenie organu odwoławczego nie można było tych produktów zaklasyfikować do pozycji 9505, albowiem, aby zaklasyfikować je jako świąteczne musiały mieć wartość dekoracyjną i być wyłącznie zaprojektowane, wyprodukowane i rozpoznawalne jako artykuły świąteczne. Produkty o takim charakterze są używane w określonym dniu lub okresie w ciągu roku, zgodnie ze swoją budową i wzorem, przeznaczone do użytku podczas określonego święta i nie pełnią funkcji użytkowych. W ocenie organu odwoławczego importowane produkty nie spełniały wymienionych kryteriów gdyż nie są rozpoznawalne jako świąteczne z uwagi na brak elementów wskazujących na ich świąteczne przeznaczenie (święta wielkanocne). Klasyfikacja towarów do kodu 3926 obejmującego pozostałe artykuły z tworzyw sztucznych, wynikała z faktu, że zasadniczy charakter zającom nadawał materiał, z którego wykonano korpus oraz głowę, będącego tworzywem sztucznym. Organ podniósł, że okres jakim sporne towary są importowane, sprzedawane bądź w inny sposób wykorzystywane nie powodował, że stawały się one artykułami świątecznym - wielkanocnymi - w rozumieniu taryfy celnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty