Wyrok NSA z dnia 2 września 2014 r., sygn. I FSK 1263/13
W przypadku gdy w ramach ubocznej działalności powiatowej jednostki budżetowej dojdzie do podjęcia czynności opodatkowanych podatkiem VAT podatnikiem będzie powiat.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (spr.), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA (del.) Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 2 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Po 60/13 w sprawie ze skargi Powiatu P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 października 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Powiatu P. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.
1.1. Wyrokiem z dnia 20 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Po 60/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie ze skargi Powiatu P. uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 października 2012 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług oraz zasądził na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.
1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że Powiat P. we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej wskazał, że udostępnia pomieszczenia, będące jego własnością, jednostkom budżetowym Powiatu, tj. Zarządowi Dróg Powiatowych (ZDP) i Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) (na podstawie protokołu przekazania) oraz Powiatowemu Ośrodkowi Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) (na podstawie umowy użyczenia). Koszty dostawy mediów i usług, m.in. odprowadzania ścieków, wywozu śmieci, sprzątania, ochrony w przedmiotowych obiektach, obciążają Powiat P. Faktury wystawione na Powiat są regulowane przez Starostwo Powiatowe w P., a wydatki te zawarte są w planie finansowym tej jednostki. We wniosku wskazano, że PCPR i ZDP są jednostkami organizacyjnymi Powiatu P., nieposiadającymi osobowości prawnej. Przekazania pomieszczeń mają charakter nieodpłatny. Powiat P. nie pobiera czynszu za ich użytkowanie. W planach finansowych tych jednostek przewidziane są jedynie środki na wydatki związane z eksploatacją pomieszczeń (media). Przekazane pomieszczenia mają charakter użytkowy. Wykorzystywane są przez PCPR, ZDP czy PODGiK wyłącznie na cele związane z realizacją zadań publicznych, będących jednocześnie zadaniami Powiatu P., wynikającymi z ustawy o samorządzie powiatowym. Podmioty użytkujące pomieszczenia nie prowadzą w nich żadnej działalności gospodarczej, ani nie podnajmują tych pomieszczeń innym podmiotom. Wnioskodawca wskazał ponadto, że wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu posiadają odrębne numery NIP i REGON. Podmioty te występują bowiem jako pracodawcy zatrudnionego personelu. PCPR, PODGiK i ZDP są odrębnymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Z przepisów tych wynika, że kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej jednostki, do wysokości wydatków określonych w planie finansowym. Plany finansowe wszystkich jednostek organizacyjnych Powiatu składają się na budżet Powiatu, który uchwalany jest przez Radę Powiatu. Kierownik każdej jednostki organizacyjnej powoływany jest Uchwałą Zarządu Powiatu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty