Wyrok NSA z dnia 13 marca 2014 r., sygn. I FSK 603/13
Art. 8 ust. 2a u.p.t.u. na potrzeby podatku VAT ustanawia fikcję prawną, na podstawie której przyjmuje się, że jeżeli podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, nie wykonuje samodzielnie usług, lecz we własnym imieniu dostarcza je nabywcy, podatnik ten usługę nabył i następnie usługę tę wyświadczył. Przyjęcie tej fikcji powoduje zatem, że na gruncie podatku VAT skutki pośredniczenia w usługach są takie same, jak skutki świadczenia usług. W konsekwencji zaś do usługi przypisanej pośrednikowi jako jego własna pośrednik ten powinien zastosować zasady opodatkowania przewidziane dla tejże usługi.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Wojciech Stachurski, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 185/12 w sprawie ze skargi S. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z dnia 26 listopada 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 185/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w sprawie ze skargi Stowarzyszenia F. z siedzibą w W., uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2011 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i zasądził na rzecz strony skarżącej koszty postępowania sądowego.
1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że stowarzyszenie złożyło wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku VAT wskazując, że jego podstawowym zadaniem statutowym jest zbiorowy zarząd prawami autorskimi do utworów audiowizualnych, na wymienionych w zezwoleniach polach eksploatacji oraz zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi przysługującymi producentom utworów audiowizualnych. Zakres zbiorowego zarządu prawami obejmuje m.in. podejmowanie wszelkich czynności zmierzających do objęcia jak największej liczby użytkowników praw umowami, na mocy których za wynagrodzeniem mogą oni korzystać z całego tzw. repertuaru stowarzyszenia. Stowarzyszenie dokonuje redystrybucji pobranych od użytkowników wynagrodzeń pomiędzy uprawnionych, co przewiduje wprost ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo autorskie i prawa pokrewne (Dz.U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631 ze zm., dalej "Prawo autorskie"). Zbiorowy zarząd nie obejmuje praw do utworu audiowizualnego jako całości, te bowiem należą do producenta, który samodzielnie zawiera umowy z użytkownikami praw. Stowarzyszenie zarządza również prawami autorskimi współtwórców utworów audiowizualnych uprawnionych do otrzymania wynagrodzenia bezpośrednio od korzystającego z utworu. Także w tym przypadku na stowarzyszenie nie są przenoszone prawa majątkowe do utworu audiowizualnego. Przedmiotem umów generalnych, jakie stowarzyszenie zawiera z użytkownikami praw, jest cała kategoria praw wskazanych w zezwoleniu, nie zaś prawa konkretne, zindywidualizowane co do osoby i rodzaju utworu. Konsekwencją przyjętego w ustawie modelu wykonywania zbiorowego zarządu jest, iż w momencie otrzymania wynagrodzeń od użytkowników praw stowarzyszenie nie wie którym konkretnie uprawnionym wynagrodzenie należy przekazać. Użytkownicy przekazują bowiem łączne wynagrodzenie za wykorzystane w danym okresie dzieła audiowizualne, wskazując ich tytuły. Identyfikacja uprawnionych do wynagrodzenia jest natomiast statutowym zadaniem stowarzyszenia, które dokonuje repartycji wynagrodzeń odrębnie do każdego pola eksploatacji utworów (np. wyświetlanie w kinach, reemisja, odtwarzanie publiczne) i następuje to po wykonaniu pełnego cyklu repartycji. W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe wnioskodawca zapytał: czy może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług w stosunku do użytkowników praw (1), czy powinien stosować odrębnie stawkę podstawową podatku na wynagrodzenie należne producentom oraz stawkę zredukowaną na wynagrodzenia należne współtwórcom dzieł audiowizualnych (2) oraz czy może stosować system fakturowania użytkowników praw, polegający na wykorzystywaniu instytucji korekt faktury VAT, celem prawidłowego, zgodnego z rzeczywistością, wykazania obrotu opodatkowanego stawką podstawową i zredukowaną (3). Zdaniem stowarzyszenia, w stosunku do użytkowników praw działa ono jako podatnik podatku VAT, stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej "u.p.t.u."), który należy rozumieć w ten sposób, że dla celów podatkowych stowarzyszenie nabywa od producentów i współtwórców dzieł audiowizualnych usługi udzielenia licencji, które następnie sam wyświadcza użytkownikom praw. Odnośnie pytań sformułowanych w pkt. 2) i 3) należy - zdaniem wnioskodawcy - również odpowiedzieć twierdząco. Przepis art. 8 ust. 2a u.p.t.u. należy bowiem interpretować w ten sposób, że świadczenie na rzecz użytkownika praw dotyczy tej samej usługi, jaką wnioskodawca fikcyjnie nabywa od producenta i współtwórcy. Stowarzyszenie powinno więc stosować stawkę zredukowaną i stawkę podstawową, w zależności od podmiotu uprawnionego, któremu będzie należne wynagrodzenie wpłacone przez użytkowników praw. Będzie więc wystawiał użytkownikom faktury stosując stawkę podstawową na obrót odpowiadający nabyciu praw od producentów i innych podmiotów niemających statusu autorów oraz - zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 181 zał. 3 u.p.t.u. - stawkę zredukowaną na obrót odpowiadający nabyciu praw od współtwórców. Stowarzyszenie zamierza dokumentować czynności w ten sposób, że w chwili wpłaty przez użytkownika praw wynagrodzenia za dany okres rozliczeniowy wystawi fakturę VAT na całość dokonanej przez danego użytkownika wpłaty, stosując stawkę podstawową. Po przeprowadzeniu repartycji i ustaleniu rzeczywistego wynagrodzenia należnego konkretnym uprawnionym, stowarzyszenie wystawi faktury korygujące, gdzie pierwotnie wykazaną łączną podstawę opodatkowania ze stawką podstawową podzieli stosownie do udziału poszczególnych grup uprawnionych w tej kwocie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
