08.10.2013

Postanowienie NSA z dnia 8 października 2013 r., sygn. I OSK 2202/13

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Wiesław Morys po rozpoznaniu w dniu 8 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Koła NSZZ "Solidarność" w Publicznej Szkole Podstawowej w B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 18 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Ke 300/13 o odrzuceniu skargi Koła NSZZ "Solidarność" w Publicznej Szkole Podstawowej w B. na uchwałę Rady Miejskiej w O. z dnia 31 stycznia 2012 r., nr XVI/120/12 w przedmiocie likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w B. postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach postanowieniem z dnia 18 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Ke 300/13, odrzucił skargę Koła NSZZ "Solidarność" w Publicznej Szkole Podstawowej w B. na uchwałę Rady Miejskiej w O. z dnia 31 stycznia 2012 r., nr XVI/120/12, w przedmiocie likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w B.

Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy: uchwałą z dnia 31 stycznia 2012 r. Nr XVI/120/12 Rada Miejska w O. zlikwidowała z dniem 31 sierpnia 2012 r. Publiczną Szkołę Podstawową w B. Skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skarga na tę uchwałę została złożona za pośrednictwem Rady Miejskiej w O. w dniu 29 marca 2013 r. Jako skarżącego wskazano w niej Międzyszkolną Komisję Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S., natomiast skargę podpisał W. L., będący członkiem Zarządu Międzyszkolnej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S. W uzasadnieniu skargi zarzucono naruszenie trybu procedury likwidacyjnej szkoły, tj. art. 59 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 2 i 3 ustawy o związkach zawodowych. Wniesienie skargi zostało poprzedzone wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa poprzez unieważnienie uchwały, skierowanym w trybie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) do Rady Miejskiej w O. Wezwanie to W. L. podpisał jako przewodniczący Koła NSZZ "Solidarność" w Publicznej Szkole Podstawowej w B. W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej odrzucenie, uzasadniając swoje stanowisko tym, że wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 30 stycznia 2013 r. zostało wniesione przez W. L., a nie Międzyszkolną Komisję Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S. Skargę podpisał W. L. członek Zarządu Międzyszkolnej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S., nie załączając żadnego dokumentu, z którego wynikałoby jego umocowanie do jej podpisania, a ponadto w sprawie zaskarżonej uchwały orzekał już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (sygn. akt II SA/Ke 441/12) oraz Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I OSK 3048/12) i nie można w związku z tym ponownie wnosić skargi na tę samą uchwałę. Zarządzeniem z dnia 30 kwietnia 2013 r. Międzyszkolna Komisja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S. została wezwana do złożenia dokumentu określającego umocowanie do jej reprezentowania. W odpowiedzi na to wezwanie działający w imieniu Zarządu Międzyszkolnej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S. M. P. wskazał, że nie jest autorem skargi na uchwałę Rady Miejskiej w O. nr XVI/120/12 oraz, że zarząd nie upoważniał nikogo do złożenia takiej skargi w imieniu Międzyszkolnej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S., a o skardze dowiedział się dopiero z wezwania do usunięcia jej braków. W związku z powyższym zarządzeniem z dnia 14 maja 2013 r. W. L. został wezwany do wskazania w czyim imieniu złożył skargę na uchwałę. W odpowiedzi z dnia 21 maja 2013 r. W. L. podał, że jako przewodniczący Szkolnego Koła NSZZ "Solidarność" Publicznej Szkoły Podstawowej w B. występuje w imieniu tego Koła. Jednocześnie zauważył, że nadal pozostaje członkiem Międzyszkolnej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S. i dlatego ma prawo występować jako przedstawiciel tej struktury. Zarządzeniem z dnia 29 maja 2013 r. W. L. został wezwany do wykazania (przez złożenie statutu bądź innego dokumentu), że Kołu NSZZ ,,Solidarność’’ w Publicznej Szkole Podstawowej w B. przysługuje zdolność sądowa, o jakiej mowa w art. 25 P.p.s.a. oraz do wykazania swojego uprawnienia do reprezentowania w/w Koła przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach. W odpowiedzi W. L. podał, że w niniejszej sprawie występuje jako "Koło NSZZ Solidarność w PSP w B.", będące jednostką organizacyjną Międzyszkolnej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w S. Powołując się na treść § 19 pkt 7 Jednolitego Tekstu Statutu NSZZ "Solidarność" (który został załączony do pisma), wskazał, że organizacje zakładowe i międzyzakładowe tworzą, w marę potrzeby, niższe jednostki organizacyjne Związku takie jak: organizacje wydziałowe, oddziałowe, koła oraz organizacje podzakładowe. Chociaż koło nie posiada osobowości prawnej, to ma prawo występowania w obronie interesów swoich członków, stosownie do art. 25 § 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) - dalej P.p.s.a. i on, jako przewodniczący Koła NSZZ "Solidarność", reprezentuje członków zrzeszonych w tym Kole i występuje w obronie ich zagrożonych interesów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty