Postanowienie NSA z dnia 24 września 2013 r., sygn. I OSK 2104/13
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Wiesław Morys po rozpoznaniu w dniu 24 września 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Okręgowego Przedsiębiorstwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 maja 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 610/12 odrzucającego skargę Okręgowego Przedsiębiorstwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie na czynności Starosty P. w przedmiocie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 24 maja 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 610/12, odrzucił skargę Okręgowego Przedsiębiorstwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie na czynności Starosty P. będące żądaniem uiszczenia opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne.
W jego uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, iż pismem z dnia 22 lutego 2012r. Okręgowe Przedsiębiorstwo [...] sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie, reprezentowane przez radcę prawnego, wniosło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na czynności Starosty P. polegające na bezprawnym żądaniu zapłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne. Przed wniesieniem skargi skarżący wezwał organ do usunięcia naruszenia prawa. W odpowiedzi na skargę Starosta P. wniósł o jej odrzucenie jako niedopuszczalnej, ewentualnie o jej oddalenie. W ocenie Sądu I instancji przedmiotem zaskarżenia nie może być czynność Starosty P. polegająca na żądaniu od skarżącego zapłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne skoro organ ten wydał w dniu [...] czerwca 2012 r. decyzję administracyjną w sprawie opłaty za udzielone skarżącym informacje z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Ponadto z wyjaśnienia organu wynika, że od tej decyzji skarżące Przedsiębiorstwo wniosło odwołanie. Dalej Sąd wskazał, że do dnia 1 stycznia 2010 r. ustalenie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne było traktowane jako czynność materialno-techniczna, której skutkiem było zobowiązanie do uiszczenia stosownej należności. Brak było bowiem regulacji, która przewidywałaby dla tych czynności formy decyzji lub postanowienia. Natomiast w dniu 1 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w której postanowiono, że ustalenie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne (stanowiącej niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznym - art. 60 pkt 7) nastąpić winno w formie decyzji administracyjnej. Ponadto uregulowano kwestię właściwości organów uprawnionych do wydania takiej decyzji zarówno w pierwszej, jak i w drugiej instancji. Sąd podkreślił, że ustawa z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2010 r., Nr 193, poz. 1287) nie reguluje formy, w jakiej starosta ustala i pobiera opłatę za czynności geodezyjne i kartograficzne. W tej sytuacji przyjąć należy, że z dniem 1 stycznia 2010 r., uwzględniając przepis powyższy i art. 61 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, ustalenie tej opłaty następuje w drodze decyzji. Skoro zatem organ wystosował żądanie zapłaty za czynności geodezyjne po dniu 1 stycznia 2010 r. ([...] grudnia 2011 r.), a następnie wydał decyzją administracyjną precyzującą to żądanie (w dniu [...] czerwca 2012 r. ), to skargę w niniejszej sprawie Sąd I instancji uznał za niedopuszczalną.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty