Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2013 r., sygn. II OSK 1804/12
Dnia 18 grudnia 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kamiński (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Jerzy Solarski Protokolant starszy asystent sędziego Anna Pośpiech-Kłak po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 1903/11 w sprawie ze skargi C.. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 20 września 2011 r. nr DKR-4204-12d2/10/jj w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci zbierania pojazdów za 2006 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 20 kwietnia 2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 1903/11, po rozpoznaniu skargi C. W. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 20 września 2011 r., nr DKR-4204-12d2/10/jj, w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, zw. dalej siecią, za 2006 r., uchylił zaskarżoną decyzję. W motywach wyroku Sąd powołał się na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Główny Inspektor Ochrony Środowiska decyzją z 20 września 2011 r., zaskarżoną skargą przez C. W. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, utrzymał w mocy własną decyzję z 17 maja 2011 r., którą określono wysokość zobowiązania dla wymienionej skarżącej - prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą A.- H. C. W. w Ż. - z tytułu opłaty za brak sieci zbierania pojazdów za 2006 r. na 24 633 zł.
W uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia organ stwierdził, iż skarżąca w 2006 r. prowadziła działalność w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów. Zakupiła wówczas za granicą 119 pojazdów, z tego krajowym nabywcom sprzedała 99 sztuk. W stosunku do 47 pojazdów skorzystała ze zwolnienia z obowiązku zapewnienia sieci, tj. wpłaciła opłatę 500 zł. Natomiast 54 pojazdy objęte były obowiązkiem zapewnienia sieci. Warunkiem zapewnienia sieci było utworzenie własnych stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, ewentualnie podpisanie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stację demontażu. Skarżąca wybrała drugi z wymienionych sposobów zapewnienia sieci, tj. zawierała z ... Sp. z o. o. umowy zlecenia dotyczące zapewnienia sieci pojazdów. Niemniej w przedłożonej przez skarżącą dokumentacji nie było informacji o sieci utworzonej na jej zlecenie przez ww. spółkę, tj. o stacjach demontażu i punktach zbierania pojazdów funkcjonujących w jej sieci. W tej sytuacji uznano, iż skarżąca w 2006 r. nie zapewniła sieci zbierania pojazdów, nie dokonała również wpłat opłaty za brak sieci za 2006 r. W rezultacie organ odwoławczy uznał za prawidłowe rozstrzygnięcie organ pierwszej instancji, działając na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r., Nr 25, poz. 202, ze zm.), określił wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty