Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2013 r., sygn. I OSK 1444/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska (spr.) Sędzia del. NSA Jacek Hyla Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji [...] w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 stycznia 2013 r. sygn. akt II SA/Wa 1959/12 w sprawie ze skargi Fundacji [...] w K. na decyzję Szefa Kancelarii Sejmu z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 stycznia 2013 r., sygn. akt II SA/Wa 1959/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę F. na decyzję Szefa Kancelarii Sejmu z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
W uzasadnieniu wyroku wskazano, iż wnioskiem z dnia [...] maja 2012 r. F. zwróciła się do Kancelarii Sejmu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej o udostępnienie wykazu nazwisk posłów na Sejm VII Kadencji, którym udzielono pożyczek mieszkaniowych z funduszu socjalnego oraz informacji o wysokości tych pożyczek poszczególnym posłom.
Szef Kancelarii Sejmu, działając na podstawie art. 202c ust. 1 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r., poz. 32) w związku z art. 16 ust. 1 i art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, decyzją z dnia 31 lipca 2012 r. odmówił udostępnienia informacji publicznej dotyczącej nazwisk posłów na Sejm VII Kadencji, którzy otrzymali pożyczki na cele mieszkaniowe z funduszu świadczeń socjalnych oraz wysokości wypłaconych im świadczeń.
W piśmie z dnia [...] sierpnia 2012 r. F. wystąpiła do Szefa Kancelarii Sejmu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
W uzasadnieniu wniosku wnioskodawca wskazał na szerokie, w świetle orzecznictwa, rozumienie informacji publicznej. Zakwestionował przy tym powołanie się przez organ na art. 5 ust. 2 ustawy, jako podstawę odmowy udzielenia żądanej informacji, podnosząc, że korzystanie przez posłów z funduszu świadczeń socjalnych, do czego mają prawo na podstawie art. 41 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o wykonywaniu mandatu", należy do warunków sprawowania mandatu, mających charakter analogiczny do warunków wykonywania funkcji publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, a które wyłączają możliwość odmowy udostępnienia informacji publicznej z uwagi na ochronę prywatności. Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku ewentualnego powiązania pomiędzy pobieraniem świadczeń z funduszu świadczeń socjalnych a sferą prywatności, związanego z możliwością przenikania się sfery sprawowania funkcji publicznej oraz sfery prywatności, należy przyznać prymat prawu do informacji publicznej, ze względu na interes ogólny, jakim jest zagwarantowanie jak najdalej idącej przejrzystości działań władz publicznych. Wnioskodawca przywołał przy tym art. 35 ustawy o wykonywaniu mandatu, nakładający na posła obowiązek złożenia oświadczenia o stanie majątkowym, który, jego zdaniem, jest przykładem realizacji zasady jawności władz publicznych oraz ma charakter analogiczny do zakresu żądanej informacji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty