14.02.2013

Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. I OSK 2613/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia NSA Irena Kamińska, Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz (spr.), Protokolant starszy inspektor sądowy Anna Krakowiecka, po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Fundacji [...] "M." z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 czerwca 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 50/12 w sprawie ze skargi [...] Fundacji [...] "M." z siedzibą w G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 czerwca 2012 r., sygn. akt VII SA/Wa 50/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] Fundacji [...] "M." z siedzibą w G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] września 2011 r., nr [...], w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia na przeprowadzenie zbiorki publicznej.

Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach sprawy.

Decyzją z dnia [...] września 2011 r., nr [...], Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie art. 1, art. 2 ust. 1 pkt 4, i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162 ze zm.) oraz art. 104 § 1 K.p.a., po rozpatrzeniu wniosku [...] Fundacji [...] "M." z siedzibą w G., o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej odmówił wydania pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej. W uzasadnieniu organ podał, że w dniu 5 kwietnia 2011 r. wpłynął wniosek [...] Fundacji [...] "M." o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w terminie od 15 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r., w formie zbiórki dobrowolnych wpłat na wyodrębnione konto bankowe oraz zbiórki darów rzeczowych. Zebrane środki miały zostać przeznaczone na zakup odzieży, książek, zabawek, przyborów szkolnych, sprzętu AGD i RTV potrzebującym dzieciom i młodzieży z ubogich rodzin wielodzietnych znajdujących się pod opieką Fundacji, zakup materiałów budowlanych, sanitarnych i wykończeniowych potrzebującym rodzinom wielodzietnym znajdującym się pod opieką Fundacji, dofinansowanie zajęć rehabilitacyjnych dla dzieci chorych, niepełnosprawnych, upośledzonych, zakup sprzętu rehabilitacyjnego i medycznego dla przewlekle chorych dzieci z ubogich rodzin wielodzietnych. W toku postępowania organ ustalił, że Urząd Kontroli Skarbowej w G. w lipcu 2010 r. przeprowadził w siedzibie Fundacji kontrolę, podczas której stwierdzono, że jednym ze sposobów pozyskiwania przez organizację środków była forma listowna. Informacja o organizowanej zbiórce i jej celach przesyłana była pocztą, dołączano do niej druk przekazu pocztowego. Informację o prowadzonej działalności zamieszczano także na stronie internetowej Fundacji. Taka forma pozyskiwania środków na cele Fundacji dawała w ocenie Urzędu Kontroli Skarbowej podstawy do przyjęcia, że dokonane wpłaty stanowiły zbiórkę publiczną, do której winny mieć zastosowanie przepisy ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie sposobów przeprowadzenia zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami. Oznacza to, że Fundacja była zobowiązana do ewidencjonowania wpłat na koncie przeznaczonym do zbiórki publicznej. Ponadto zgodnie z art. 9 w/w ustawy, kwoty te powinny być wykazane w sprawozdaniu ze zbiórki publicznej i ogłoszone w prasie. Jednocześnie Fundacja została zobowiązana przez Urząd Kontroli Skarbowej w G. do sporządzenia sprawozdania, czego nie wykonała. Organ dalej wskazał, że dokumentacji Urzędu Kontroli Skarbowej wynika, iż Firma S. z siedzibą w Szwajcarii świadczyła na rzecz Fundacji usługi wysyłania listów na podstawie umowy zawartej w dniu 18 grudnia 2006 r. Na jej podstawie wysyłano za pośrednictwem poczty do wskazanych z imienia, nazwiska i danych teleadresowych odbiorców, informacje o działalności Fundacji wraz z wypełnionym drukiem dowodu wpłaty. Listy takie zawierały ponadto pocztówki lub inne gadżety. Dokonano wysyłki kilkuset tysięcy przesyłek. Oceniając powyższe ustalenia Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji uznał, iż wysyłanie informacji o realizowanych programach zachęcających potencjalnych ofiarodawców (Fundacja posiada w bazie danych informacje teleadresowe dotyczące 95779 osób) do ich finansowania, a także dołączanie wypełnionych druków dowodów wpłaty, podawanie numeru rachunku bankowego, powoduje, że zaistniała przesłanka określona w art. 1 ustawy o zbiórkach publicznych, tj. publiczne zbieranie pieniędzy na z góry określony cel. O publicznych charakterze zbieranych w ten sposób środków świadczy też fakt, że dane teleadresowe osób do których kierowano listy posiadała także firma S. Nie są to więc osoby "znajome osobiście" w rozumieniu art. 13 ustawy, który zawiera katalog zbiórek wyłączonych spod zastosowania ustawy. Organ stwierdził, że warunkiem wydania pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej jest uprzednie zbadanie, czy organizacja, która występuje z wnioskiem daje rękojmię prawidłowego zorganizowania, przeprowadzenia i rozliczenia zbiórki publicznej. Stosownie do art. 3 ustawy, pozwolenie na zbiórkę publiczną może być udzielone tylko wówczas, gdy cel zbiórki nie jest przeciwny prawu oraz ze stanowiska interesu publicznego jest godny poparcia. Interes publiczny polega, między innymi, na stworzeniu pewności każdemu anonimowemu adresatowi zbiórki, iż jego środki przekazane na wskazany w niej cel istotnie na ten cel zostaną zużytkowane. Nieprawidłowości w rozliczeniach podważają wiarygodność Fundacji w zakresie prawidłowego rozliczania zbiórek publicznych, w ramach których środki pozyskiwane są od bliżej nieokreślonego adresata, co niewątpliwie wymaga od organizatora zbiórki zaufania, czyli rękojmi właściwego zorganizowania, przeprowadzenia i rozliczenia zbiórki publicznej. Stąd, zdaniem organu, nie przekracza granic uznania i nie ma charakteru arbitralnego przyjęte kryterium rękojmi prawidłowego przeprowadzenia zbiórki jako warunku wydania decyzji pozytywnej. Minister podsumował, że kryterium to nie zostało spełnione. Brak jest więc uzasadnienia do wydania [...] Fundacji [...] "M." pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp