08.08.2013

Postanowienie NSA z dnia 8 sierpnia 2013 r., sygn. II GZ 453/13

Prawo pomocy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący : sędzia NSA Zofia Borowicz po rozpoznaniu w dniu 8 sierpnia 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia P. G. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 21 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Go 336/13 w zakresie odmowy przyznania prawa pomocy w zakresie częściowym obejmującym zwolnienie od kosztów sądowych w sprawie ze skargi P. G. na decyzję Zarządu Województwa L. z dnia [...] stycznia 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia należności z tytułu zwrotu płatności wynikającej z umowy o dofinansowanie projektu postanawia: oddalić zażalenie

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 21 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Go 336/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W., odmówił Powiatowi G. przyznania prawa pomocy w zakresie częściowym obejmującym zwolnienia od kosztów sądowych w sprawie ze skargi Powiatu G. na decyzję Zarządu Województwa L. z dnia [...] stycznia 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia należności z tytułu zwrotu dofinansowania.

Relacjonując przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że we wniosku o przyznanie prawa pomocy skarżący wskazał, że nie posiada środków finansowych na opłacenie kosztów sądowych. W budżecie Powiatu G. nie ma zaplanowanych środków finansowych na koszty sądowe i korekty finansowe które są wydatkami bieżącymi. Chcąc wprowadzić te wydatki do budżetu Powiat musiałby zrezygnować z części wydatków bieżących, które głównie przeznaczone są na wynagrodzenia i pochodne, wydatki na sferę społeczną, oświatową oraz utrzymanie jednostek organizacyjnych Powiatu, w tym domów pomocy społecznej i jednostek oświatowych. Poniesienie tych nieplanowanych kosztów może spowodować utratę płynności finansowej Powiat G. Szczególnie zagrożona może zostać realizacja zadań z zakresu obrony narodowej i cywilnej, zarządzania kryzysowego, oświaty i opieki społecznej, jak również zadań z zakresu administracji budowlanej, komunikacyjnej, geodezyjnej i kartograficznej. Nadto Powiat G. jest zobowiązany do przejęcia długu szpitalnego SP ZOZ w K. nad O. w kwocie 101.670.069,99 zł (stan na 31 grudnia 2012 r.) oraz posiada własny dług w kwocie 27.924.787,00 zł (stan dzień 31 grudnia 2012 r.). Zadłużenie własne Powiatu G. i Szpitala wynosi ponad 129 mln zł, co przy dochodach bieżących w kwocie 43,8 mln zł (według uchwały budżetowej na 2013 r.) stanowi pięciokrotne przekroczenie ustawowego progu 60% zadłużenia w stosunku do dochodów. We wniosku Powiat G. podał, że posiada środki na rachunkach bankowych w wysokości 1.691.279,97 zł i 70.006,40 zł. Ponadto wskazał wysokość straty (- 20.919.451,81 zł netto).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne