Wyrok NSA z dnia 29 października 2013 r., sygn. I GSK 1163/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędziowie NSA Jan Bała Marzenna Zielińska Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 29 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "I" Spółki z o.o. w Ł od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł z dnia 19 kwietnia 2012 r. sygn. akt III SA/Łd 75/12 w sprawie ze skargi "I" Spółki z o.o. w Ł na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł z dnia 29 listopada 2011 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "I" Spółki z o.o. w Ł na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Ł kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2012 r., sygn. akt III SA/Łd 75/12, oddalił skargę I. Sp. z o.o. w Ł. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z 29 listopada 2011 r. nr .w przedmiocie określenia niezaksięgowanej kwoty długu celnego.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:
W dniu 24 września 2008 r. I. Sp. z o. o. z siedzibą w Łodzi dokonała zgłoszenia celnego towaru w postaci akcesoriów dla lalek pochodzącego z Chin. Do zgłoszenia celnego załączono m.in. kopię faktury handlowej z 29 stycznia 2008 r. o nr 0029, na podstawie której zadeklarowano łączną wartość zgłoszonych towarów w wysokości 186,00 USD. Skarżąca zaklasyfikowała powyższy towar do kodu taryfy celnej CN 9503002900.
Naczelnik Urzędu Celnego II w Ł. decyzją z 19 września 2011 r. uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe w zakresie klasyfikacji taryfowej towaru i zaklasyfikował towar do kodu CN 9503 00 70 00 oraz określił niezaksięgowaną kwotę długu celnego w wysokości 29,00 zł. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji podał, że skarżąca nieprawidłowo zaklasyfikowała importowany towar do kodu Wspólnej Taryfy Celnej. Zgodnie bowiem z brzmieniem Taryfy Celnej przyjęty przez skarżącą kod CN 9503 00 29 00 obejmuje: rowery trzykołowe, skutery, samochodziki poruszane pedałami i podobne zabawki na kołach; wózki dla lalek, lalki, pozostałe zabawki, modele redukcyjne (w skali) i podobne modele rekreacyjne z napędem lub bez, układanki dowolnego rodzaju (9503); rowery trzykołowe, skutery samochodziki poruszane pedałami i podobne zabawki na kołach, wózki dla lalek (95030010); lalki przedstawiające wyłącznie ludzkie postacie i części i akcesoria: lalki (95030021), części i akcesoria (9503002900). Organ podniósł, że importowany towar o nazwie akcesoria dla lalek obejmuje: fotelik samochodowy dla lalki, mydełko, balsam, nocniczek, puder, chusteczki, niekapek z mlekiem, suszarkę, szczotkę, grzebień i lusterko, co oznacza, iż towar ten nie może być zaklasyfikowany do części i akcesoriów lalek pod pozycją 9503002900 lecz do kodu CN 9503 00 70 obejmującego pozostałe zabawki, pakowane w zestawy lub komplety. Organ powołując się na noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego Oznaczania i Kodowania Towarów zawarte w załączniku do Obwieszczenia Ministra Finansów z 1 czerwca 2006 r. (M.P. z 2006 r. Nr 86, poz. 880) (HS) wyjaśnił, że zestawy objęte tą pozycją składają się dwóch lub więcej różnych artykułów zapakowanych w to samo opakowanie przeznaczone do sprzedaży detalicznej, bez przepakowania. Organ zaznaczył, że importowany towar stanowi zestaw gdyż składa się z kilku rodzajów artykułów zapakowanych w jedno opakowanie z przeznaczeniem do sprzedaży detalicznej i w związku z tym powinien być zaklasyfikowany wyłącznie do pozycji CN 9503007000.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty