Wyrok NSA z dnia 24 października 2013 r., sygn. I GSK 1606/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędziowie NSA Joanna Kabat - Rembelska Zofia Przegalińska (spr.) Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 24 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "B." S.A. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 10 lipca 2012 r. sygn. akt III SA/Gl 26/12 w sprawie ze skargi "B." S.A. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] listopada 2011 r. nr [...] w przedmiocie cła antydumpingowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od "B." S.A. z siedzibą w S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 450 zł (czterysta pięćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 10 lipca 2012 r., sygn. akt III SA/Gl 26/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę "B." S.A. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] listopada 2011 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] sierpnia 2011 r., którą organ ten dokonał retrospektywnego zaksięgowania kwoty niedoboru cła antydumpingowego.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów celnych orzekających w sprawie. Organy te stwierdziły, że w dniu [...] września 2010 r. D. T. T. Sp. z o.o. (działająca z upoważnienia "B." S.A.) dokonała zgłoszenia celnego (nr [...]) sprowadzonego z Ukrainy towaru (wyprodukowanego przez OJSC "I. N. P. P. P.") określonego w zgłoszeniu jako "rury zgrzewane ze stali niestopowej, o przekroju okrągłym o śr. zewnętrznej do 26,9 mm" (18310 kg netto), klasyfikując tenże produkt do kodu TARIC 7306 30 77 90 (obejmującego: Pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, z żeliwa lub stali (na przykład z otwartym szwem lub spawane, nitowane lub zamykane w podobny sposób), - Pozostałe, spawane, zgrzewane, o okrągłym przekroju poprzecznym, z żeliwa lub stali niestopowej, - - Pozostałe, - - - Pozostałe, o średnicy zewnętrznej, - - - - Nieprzekraczającej 168,3 mm - - - - - Pozostałe - - - - - - Pozostałe - - - - - - - Pozostałe) ze stawką celną erga omnes w wysokości 0%. Naczelnik Urzędu Celnego dokonał weryfikacji wspomnianego zgłoszenia celnego, dysponując materiałem dowodowym w postaci: faktury handlowej, zgłoszenia celnego, certyfikatu (w którym opisano towar jako "Hollow section" norma EN10219 Gatunek S235JRH, rury spawane ze stali niestopowej, o okrągłym przekroju poprzecznym o średnicy do 168,3 mm - przeznaczone na konstrukcje), opinii producenta (w której zgodnie z załączonym tłumaczeniem producent potwierdził, że materiał z kontraktu nr IE752/2010 z dnia 3 czerwca 2010 r. został wyprodukowany zgodnie z normą europejską EN 10219 i nie jest ani rurą ani przewodem rurowym) wraz z kopią certyfikatów dla wyrobu wg normy PN-EN 10219-1, a także wyjaśnień strony. Po przeprowadzeniu postępowania weryfikacyjnego odnośnie do wspomnianego zgłoszenia celnego, Naczelnik Urzędu Celnego w Katowicach uznał, że spółka dokonała nieprawidłowej klasyfikacji taryfowej wspomnianego towaru, gdyż powinien on zostać zaklasyfikowany do kodu CN 7306 30 77 (kod TARIC 7306 30 77 80), obejmującego: Pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, z żeliwa lub stali (na przykład z otwartym szwem lub spawane, nitowane lub zamykane w podobny sposób), - Pozostałe, spawane, zgrzewane, o okrągłym przekroju poprzecznym, z żeliwa lub stali niestopowej, - - Pozostałe, - - - Pozostałe, o średnicy zewnętrznej, - - - - Nieprzekraczającej 168,3 mm - - - - - Pozostałe - - - - - - Pozostałe - - - - - - - Rury i przewody rurowe, zgodnie z Regułą 1 i Regułą 6 Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej (dalej: ORINS), zawartych w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 948/2009 z dnia 30 września 2009 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L Nr 287 z dnia 31 października 2009 r., s. 1; dalej powoływanego jako "rozporządzenie nr 948/2009"). Tego rodzaju towar w dacie zgłoszenia celnego podlegał cłu antydumpingowemu, stosownie do treści art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1256/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych spawanych rur i przewodów rurowych z żeliwa lub stali niestopowej - pochodzących z Białorusi, Chińskiej Republiki Ludowej i Rosji w związku z postępowaniem zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 384/96, - pochodzących z Tajlandii w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, - pochodzących z Ukrainy w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 oraz przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust. 3 tego rozporządzenia, - oraz kończące postępowania w odniesieniu do przywozu tego samego produktu pochodzącego z Bośni i Hercegowiny oraz z Turcji (Dz. Urz. UE L 343 z dnia 19 grudnia 2008 r., s. 1). W związku z tym Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzję z dnia [...] sierpnia 2011 r. określającą elementy kalkulacyjne oraz kwotę wynikającą z długu celnego oraz cło antydumpingowe określone stawką celną w wysokości 10,7% wartości celnej. Po rozpatrzeniu odwołania strony Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] listopada 2011 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organ odwoławczy nie podzielił w szczególności stanowiska strony jakoby importowany towar miał stanowić nie rury lub przewody rurowe (które ze względu na zastosowanie muszą mieć bezwzględnie zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię o takim samym kształcie, a co za tym idzie muszą mieć bezwzględnie usuniętą wewnętrzną wypływkę/spoinę), lecz kształtowniki (charakteryzujące się zwykle nieusuniętą wypływką wewnętrzną spoiny), o czym miała świadczyć treść Polskiej Normy PN-EN 10219-1. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej, nazewnictwo zawarte w Normach ma wyłącznie odniesienie do powszechnie stosowanych określeń w przepisach krajowych (cel normalizacji krajowej) i bardzo często odbiega ono od sformułowań używanych w Nomenklaturze Scalonej, zaś dla potrzeb klasyfikacji taryfowej wiążące są sformułowania zawarte w Taryfie celnej, postanowieniach ORINS oraz Notach Wyjaśniających do Scalonej Nomenklatury Wspólnot Europejskich i Notach Wyjaśniających do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów - bez względu na to jak towary są traktowane (nazywane) w przepisach krajowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty