14.11.2013 Podatki

Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. I GSK 879/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 lutego 2012 r. sygn. akt III SA/Po 862/11 w sprawie ze skargi Zespołu Elektrowni P. S.A. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w P. na rzecz Zespołu Elektrowni P. S.A. w K. 1000 (tysiąc) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 9 lutego 2012 r., sygn. akt III SA/Po 862/11, po rozpoznaniu skargi Elektrowni S.A. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] lipca 2007 r.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcie przyjął następujący stan faktyczny.

Wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2007 r. (złożonym w dniu [...] maja 2007 r.) Elektrowni S.A. w K. (dalej: skarżąca lub spółka) wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w K. o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym w kwocie [...] zł z tytułu sprzedaży w kwietniu 2006 r. energii elektrycznej. Argumentowała, iż uiszczony podatek dotyczył energii elektrycznej, której skarżąca była producentem, sprzedanej następnie dystrybutorom lub redystrybutorom nie będącymi konsumentami końcowymi. Powołała się na art. 21 ust. 5 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE 2003.283.51, dalej: dyrektywa energetyczna), określający, że dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE 1992.76.1, dalej: dyrektywa horyzontalna), energia elektryczna i gaz ziemny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora. W ocenie spółki art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626, ze zm., dalej: "u.p.a.") jest sprzeczny z powołanym przepisem dyrektywy energetycznej, wobec czego zapłacony przez spółkę podatek od sprzedaży energii elektrycznej dystrybutorom lub redystrybutorom był podatkiem nienależnym i podlega zwrotowi jako nadpłata.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne