Wyrok NSA z dnia 29 października 2013 r., sygn. I GSK 611/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Czesława Socha Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 29 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 19 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Ke 568/11 w sprawie ze skargi M.Ł. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] października 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwolnienia z należności celnych oraz określenie kwoty długu celnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M.Ł. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 stycznia 2012 r. o sygn. akt I SA/Ke 568/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. oddalił skargę M.Ł. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] października 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwolnienia z należności celnych oraz określenia kwoty długu celnego.
Sąd oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, z których wynika, że odmowa zwolnienia z należności celnych przywozowych dopuszczonego do wolnego obrotu na polskim obszarze celnym pojazdu Mercedes-Benz ML 55 AMG - sprowadzonego z Kanady przez M.Ł. - była uzasadniona. Pojazd ten, wraz z siedmioma innymi samochodami, znajdował się na liście mienia przesiedlenia - stanowiącej załącznik do zgłoszenia celnego.
Organy - zarówno Naczelnik Urzędu Celnego w K. jak i Dyrektor Izby Celnej w K. stwierdziły, że samochodu tego nie można było uznać za mienie przesiedleńcze bowiem nie zostało wykazane, że stanowi składnik mienia osobistego w znaczeniu wynikającym z art. 1 ust 2 lit. c) rozporządzenia Rady (EWG) nr 918/83, z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. U. UE.L.1983.105.1; dalej: rozporządzenie). Organ wskazał, że skarżący zgłosił do procedury dopuszczenia do obrotu towaru obok przedmiotowego samochodu jeszcze pięć innych samochodów osobowych, przedkładając do zgłoszeń wniosek o zwolnienie należności celnych jako mienie przesiedlenia. Ponadto wskazał, że na liście mienia przesiedlenia przedstawionej przez skarżącego widnieje jeszcze samochód marki Nissan 350Z. Organ wskazał, że ilość (pięć sportowych samochodów osobowych) jak i charakter sprowadzonych towarów może wskazywać na cel handlowy. Zdaniem organu, stan faktyczny (łącznie dziesięć samochodów osobowych, w tym kilka sportowych) wskazuje, że mienie to nie ma charakteru wskazanego przez ustawodawcę, bowiem nie służy osobie fizycznej do zaspokojenia jej zwyczajowych potrzeb, w tym potrzebę przemieszczania się za pośrednictwem pojazdu. Potrzebę taką, w ocenie organu, skarżący może zaspokajać, za pomocą pojazdu marki Lexus, zgłoszonym do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu w dniu 19 czerwca 2007 r., który został zwolniony z należności celnych. Ponadto, organ wskazał na fakt prowadzenia przez skarżącego w Kanadzie działalności gospodarczej w zakresie handlu, w tym handlu samochodami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty