Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. I GSK 883/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 8 lutego 2012 r. sygn. akt III SA/Po 863/11 w sprawie ze skargi Z. E. P.-A.-K. S.A. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w P. na rzecz Z. E. P.-A.-K. S.A. w K. 1000 (tysiąc) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P., objętym skargą kasacyjną wyrokiem, w sprawie ze skargi Z. E. P. - A. - K. Spółki Akcyjnej w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2008 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym, uchylił tę decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] lipca 2007 r.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
skarżąca spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w K. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku w akcyzowym z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za miesiąc maj 2006 r., argumentując, że uiszczony podatek dotyczył energii elektrycznej, której skarżąca była producentem, sprzedanej następnie dystrybutorom lub redystrybutorom nie będącymi konsumentami końcowymi. Spółka powołała się na art. 21 ust. 5 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE 2003.283.51, dalej: dyrektywa energetyczna), określający, że dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE 1992.76.1, dalej: dyrektywa horyzontalna), energia elektryczna i gaz ziemny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora. W ocenie spółki art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r., nr 29, poz. 257, ze zm., dalej: ustawa o podatku akcyzowym) jest sprzeczny z powołanym przepisem dyrektywy energetycznej, wobec czego zapłacony przez spółkę podatek od sprzedaży energii elektrycznej dystrybutorom lub redystrybutorom był podatkiem nienależnymi i podlega zwrotowi jako nadpłata.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty