Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2013 r., sygn. I GSK 458/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia NSA Gabriela Jyż Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "S" Spółki z o.o. w G od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L z dnia 13 grudnia 2011 r. sygn. akt III SA/Lu 559/11 w sprawie ze skargi "S" Spółki z o.o. w G na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B p. z dnia 29 lipca 2011 r. nr w przedmiocie określenia kwoty długu celnego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od "S" Spółki z o.o. w G na rzecz Dyrektora Izby Celnej w B P 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. wyrokiem z 13 grudnia 2011 r. sygn. akt III SA/Lu 559/11 oddalił skargę "S" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. P. z 29 lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:
"S" Spółka z o.o., dalej spółka w dniu 2 maja 2008 r. zgłosiła do procedury dopuszczenia do obrotu importowany towar - siarczan sodu klasyfikując go do kodu taryfy celnej 2530 90 98 00 ze stawką celną erga omnes w wysokości 0%. Naczelnik Urzędu Celnego w Z., po przeprowadzonej kontroli postimportowej, decyzją z dnia 22 kwietnia 2011 r. określił spółce niezaksięgowaną kwotę należności celnych wynikająca z długu celnego od importowanego towaru w kwocie 1.625 złotych, przyjmując, że importowany towar powinien zostać zaklasyfikowany do kodu taryfy celnej 2833 11 00 ze stawką erga omnes w wysokości 5,5%.
Po rozpoznaniu odwołania spółki Dyrektor Izby Celnej w B. P. decyzją z 29 lipca 2011 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji, stwierdzając, że organ ten prawidłowo zaklasyfikował importowany towaru do kodu taryfy celnej 2833 11 00 00. W uzasadnieniu organ odwoławczy powołał się na treść uwag do działów 25 i 28 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. UE L 1987. 256.1, dalej WTC) oraz odpowiednich not wyjaśniających do tych działów i na tej podstawie stwierdził, iż produkty otrzymywane i oczyszczane za pomocą rekrystalizacji nie mogą być klasyfikowane w dziale 25 Wspólnej Taryfy Celnej, co wyklucza uwaga 1 do działu 25. W przypadku towaru podlegającego obróbce cieplnej klasyfikacja w dziale 25 jest możliwa tylko, gdy takie obróbki są specyficznie dozwolone przez tekst pozycji - pozycje 2513 i 2517. Organ powołał się na opinię prof. dr hab. J. P., w której biegły stwierdził, że importowany przez spółkę siarczan sodu jest surowcem naturalnym, który spełnia większość wymagań zamieszczonych w Uwagach ogólnych do działu 25 WTC, a nie spełnia zastrzeżenia dotyczącego zmiany struktury krystalicznej w czasie suszenia. Biegły uznał również, że przedmiotowy towar należy zaklasyfikować do działu 25 WTC. Organ odwoławczy wskazał, że klasyfikacja importowanego towaru jakiej dokonał organ pierwszej instancji była zgodna z 1 i 6 Ogólną Regułą Interpretacji Nomenklatury Scalonej (dalej ORINS), postanowieniami Uwagi 1 do działu 25 WTC. Podstawą takiej klasyfikacji był fakt, że produkt otrzymywany jest z wykorzystaniem procesu krystalizacji oraz ogrzewania, które powoduje zmianę jego chemicznej i krystalicznej struktury. Organ wskazał, że Uwaga 1 do działu 25 WTC nie dzieli krystalizacji na naturalną i sztuczną (wywołaną w procesie technologicznym), lecz wskazuje, że produkty otrzymane w wyniku krystalizacji nie są objęte działem 25. Odnosząc się do uwag i twierdzeń zawartych w przedłożonych przez stronę opiniach i innych dokumentach organ odwoławczy uznał, że przedstawione tam uwagi naukowców, z których wynikał brak elementu krystalizacji, dotyczą tylko jednego etapu całego procesu technologicznego zaś w procesie technologicznym pozyskiwania siarczanu sodu należy brać pod uwagę wszystkie jego etapy. Wobec tego, jeśli już w pierwszym etapie procesu technologicznego nastąpiła krystalizacja, to produkt taki nie będzie spełniał warunków określonych w Uwadze 1 do działu 25 WTC. Organ powołał się również na wydaną 22 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Celnej w Warszawie Wiążącą Informację Taryfową dla bezwodnego siarczanu sodu wydobywanego z Jeziora Kuchuk, a więc towaru identycznego dla towaru będącego przedmiotem postępowania w badanej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty