09.07.2013

Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2013 r., sygn. II GSK 326/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia del. WSA Wojciech Kręcisz (spr.) Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. Spółki z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S. z dnia 14 lipca 2011 r. sygn. akt II SA/Sz 426/11 w sprawie ze skargi E. Spółki z o.o. we W. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w S. z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania w sprawie informacji o wygaśnięciu rejestracji automatów do gier 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżone postanowienie; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w S. na rzecz E. Spółki z o.o. we W. 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w S. wyrokiem z dnia 14 lipca 2011 r. oddalił skargę E. Sp. z o.o. we W. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w S. z dnia [...] lutego 2011 r. w przedmiocie niedopuszczalności odwołania w sprawie informacji o wygaśnięciu rejestracji automatów do gier.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

Zawiadomieniem z dnia [...] października 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego w S. poinformował skarżącą, że w związku z wygaśnięciem w dniu 1 czerwca 2006 r. zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, zgodnie z treścią § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych, wyrejestrowano w systemie KRAG osiem automatów do gier o niskich wygranych.

Skarżąca uznając, że powyższe zawiadomienie było decyzją, wniosła o jej uchylenie i umorzenie postępowania.

Dyrektor Izby Celnej w S. postanowieniem z dnia [...] lutego 2011 r. na podstawie art. 228 § 1 pkt 1, art. 219 Ordynacji podatkowej stwierdził niedopuszczalność złożonego odwołania. Wskazał, że zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia z 2003 r. z chwilą wygaśnięcia zezwolenia następuje z mocy prawa wygaśnięcie poświadczenia rejestracji automatów, a samo wyrejestrowanie automatów sprowadza się do czynności technicznej. W takim przypadku nie wydaje się postanowienia, czy decyzji w sprawie wyrejestrowania automatów z systemu KRAG. Organ podniósł, że zawiadomienie z dnia [...] października 2010 r., nie było wydane w trybie Ordynacji podatkowej, ponieważ w sprawie nie toczyło żadne postępowanie. Pismo to nie rozstrzygało żadnej sprawy co do istoty. Wyrejestrowanie stanowiło czynność materialno - techniczną, która ma podstawę prawną określoną w § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia z 2003 r. i wywołuje określone skutki prawne, którym strona musi się podporządkować. Kształtowanie tych skutków nastąpiło przez fakty, a nie przez tworzenie bezpośredniej nowej normy obowiązującego porządku prawnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp