Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2013 r., sygn. I GSK 965/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 26 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Rz 687/11 w sprawie ze skarg J. W. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] lipca 2011 r. o numerach: [...], [...], [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego, kwoty podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w [...] 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Rz 687/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargi J. W. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] lipca 2011 r. o numerach: [...], [...] i [...], którymi organ ten utrzymał w mocy trzy decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] marca 2011 r., dotyczące odpowiednio: 1) określenia prawnie należnej kwoty długu celnego, 2) określenia w prawidłowej wysokości kwoty podatku akcyzowego z tytułu importu towaru oraz określenia zaległości podatkowej w podatku akcyzowym, a także 3) określenia w prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu importu towaru i stwierdzenia zaległości podatkowej w tym podatku.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracji orzekających w kontrolowanych sprawach. Organy te ustaliły, że J. W. złożył w dniu [...] października 2008 r. zgłoszenie celne (nr [...]) o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu samochodu osobowego marki Toyota RAV 4 (rok produkcji 2008, pojemność silnika 2362 cm3), importowanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W zgłoszeniu celnym obliczono i wykazano należności celne i podatkowe, przy czym za podstawę wartości celnej została przyjęta wartość towaru w wysokości 2600 USD. Do zgłoszenia dołączono m.in. rachunek sprzedaży z dnia [...] marca 2008 r. (wystawiony przez G. [...] na kwotę 2600 USD), kserokopię dyspozycji polecenia wypłaty kwoty 2600 USD przez [...] S.A. na rzecz sprzedawcy pojazdu, ocenę techniczną nr [...] z dnia [...] października 2008 r. wraz z dokumentacją zdjęciową pojazdu. Wspomniane zgłoszenie celne zostało przyjęte i zarejestrowane przez organ. Po zwolnieniu towaru, Naczelnik Urzędu Celnego w [...], w trybie określonym w art. 78 rozporządzenia Rady (EWG) NR 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 302 z dnia 19 października 1992 r., s. 11, ze zm.; zwanego dalej "WKC"), dokonał sprawdzenia wiarygodności podanej w zgłoszeniu celnym wartości samochodu. Opierając się na cenach sprzedaży podobnych samochodów w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej zamieszczonych na stronie internetowej www.edmunds.com, organ celny ustalił, że średnie ceny podobnych pojazdów, oferowanych na rynku amerykańskim, zawierają się w przedziale od 12 361 USD do 14 663 USD. Z uwagi na rozbieżność pomiędzy podaną w zgłoszeniu celnym wartością importowanego pojazdu a cenami podobnych samochodów na rynku amerykańskim, Naczelnik Urzędu Celnego w [...] wszczął postępowanie celne w przedmiocie określenia długu celnego w prawidłowej wysokości. W toku tego postępowania organ powołał (postanowienie z dnia [...] lutego 2011 r.) biegłego z zakresu techniki motoryzacyjnej ([...]) w celu ustalenia wartości transakcyjnej samochodu, z uwzględnieniem dyspozycji art. 31 WKC. W dniu [...] lutego 2011 r. biegły sporządził w oparciu o dane zawarte w publikacji wydawnictwa INFO-EKSPERT: "Pojazdy samochodowe, wartości rynkowe" wycenę nr [...]., z której wynikało, że wartość rynkowa brutto importowanego pojazdu, określona metodą stopnia uszkodzenia, bez uwzględnienia współczynnika zbywalności wyniosła 45 060 zł, zaś pojazdu nieuszkodzonego 66 000 zł. Naczelnik Urzędu Celnego jako wartość importowanego przez J. W. pojazdu przyjął wartość 45 060 zł i po pomniejszeniu tej kwoty o 10% wartości marży, 22% podatku od towarów i usług, wartość podatku akcyzowego liczonego według stawki 13,6% i wartość cła obliczonego według stawki 10% stwierdził, że cena brutto wyniosła 26 870 zł, czyli równowartość 11 447,68 USD, a zatem była znacząco wyższa od kwoty podanej w zgłoszeniu celnym. W związku z tymi ustaleniami, Naczelnik Urzędu Celnego, działając m.in. na podstawie art. 201 oraz art. 78 WKC, wydał w dniu [...] marca 2011 r. decyzję, w której określił kwotę ([...] zł) wynikającą z długu celnego powstałego w wyniku dopuszczenia do obrotu pojazdu wymienionego we wspomnianym wyżej zgłoszeniu celnym, zaksięgował retrospektywnie kwotę [...] zł oraz stwierdził obowiązek uiszczenia odsetek od retrospektywnie zaksięgowanej kwoty, liczonych od dnia [...] października 2008 r. Wspomniane rozstrzygnięcie dotyczące wartości celnej importowanego pojazdu miało bezpośredni wpływ na prawidłowe ustalenie zobowiązań podatkowych, powstałych z tytułu importu przedmiotowego towaru. W związku z tym Naczelnik Urzędu Celnego, działając m.in. na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4, art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 20 ust. 2 art. 80 ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.; dalej powoływanej jako "ustawa o podatku akcyzowym z 2004 r."), wydał w dniu [...] marca 2011 r. decyzję, w której określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym ([...] zł) oraz wysokość zaległości podatkowej ([...] zł). W następstwie określenia wysokości kwoty długu celnego i podatku akcyzowego, Naczelnik Urzędu Celnego w [...] kolejną decyzją z dnia [...] marca 2011 r. określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu importu towaru ([...] zł) oraz zaległość podatkową ([...] zł), wskazując jako podstawę prawną tego rozstrzygnięcia m.in. art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 17 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 7, art. 29 ust. 13, art. 33 ust. 2 i ust. 4, art. 37 ust. 1 i ust. 2, art. 38 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). Po rozpoznaniu odwołań strony, Dyrektor Izby Celnej trzema decyzjami z dnia [...] lipca 2011 r. utrzymał w mocy wskazane wyżej decyzje organu I instancji. Zdaniem organu odwoławczego, uwzględniając nawet stopień uszkodzenia samochodu (który nie był znaczny) nie sposób nie zauważyć, że zadeklarowana wartość celna znacznie odbiegała od cen podobnych pojazdów na rynku amerykańskim, w związku z powyższym istniały podstawy do zakwestionowania wiarygodności złożonego zgłoszenia celnego i załączonych do niego dokumentów. Konsekwencją tego była konieczność ustalenia wartości celnej towaru z wykorzystaniem sposobu określonego w art. 30 ust. 2 lit. a-d WKC. Jednakże z uwagi na niemożność ustalenia wartości celnej zakupionego przez odwołującego się samochodu, w oparciu o metody określone w art. 30 WKC, jego wartość celną ustalono na podstawie art. 31 WKC, posługując się tzw. metodą ostatniej szansy, w ramach której organy celne miały możliwość skorzystania z wyspecjalizowanych katalogów lub czasopism, zawierających średnie ceny rynkowe tych pojazdów na obszarze Wspólnoty, bądź z opinii biegłych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty