Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2013 r., sygn. I GSK 634/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 8 lutego 2012 r. sygn. akt III SA/Po 781/11 w sprawie ze skargi W. P. Spółki z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odsetek od należności celnych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w P. na rzecz W. P. Spółki z o.o. w P. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 8 lutego 2012 r., sygn. akt III SA/Po 781/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. uwzględnił skargę W. P. Spółki z o.o. z siedzibą w P. i uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. (dalej: Dyrektor IC) z dnia [...] sierpnia 2011 r., nr [...], a także utrzymaną nią w mocy decyzję tego organu z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...], w punkcie 2, czyli w zakresie odmowy wypłacenia odsetek od zwracanych należności celnych. Sąd stwierdził ponadto, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana, a także zasądził od organu administracji na rzecz skarżącej 757 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
I. Sąd pierwszej instancji orzekał w poniższym stanie faktycznym i prawnym.
Pismem z dnia 14 grudnia 2004 r. W. P. Sp. z o.o. wystąpiła o zwrot należności celnych uiszczonych w związku z objęciem procedurą uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych towarów o nazwie "Baza gumowa do produkcji gumy do żucia", a także odsetek od tych należności. Żądanie to miało związek z 5 zgłoszeniami celnymi za okres od 23 stycznia do 13 maja 2003 r., w których spółka zadeklarowała dla wskazanego towaru kod PCN 2106 90 92 0 ze stawką celną 20%, stosując się do ówczesnej jednolitej praktyki orzeczniczej organów celnych dotyczącej klasyfikacji taryfowej jednakowych produktów spożywczych, a także zaleceń organu celnego wynikających z ustaleń pokontrolnych z dnia 5 września 2000 r. (związanych z przeprowadzoną u skarżącej kontrolą Inspekcji Celnej), w których zakwestionowano prawidłowość klasyfikowania przez spółkę wskazanego towaru do kodu PCN 3824 90 99 0 ze stawką 0%. Wspomniane zgłoszenia celne zostały następnie uznane za nieprawidłowe (decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] września 2010 r.) w części dotyczącej klasyfikacji taryfowej oraz określenia kwoty długu celnego, gdyż organ celny uznał konieczność zastosowania kodu PCN 3842 90 99 0 i zerowej stawki celnej, przy czym zmiana stanowiska organu w zakresie klasyfikacji spornego towaru wynikała ze zmiany Not Wyjaśniających dokonanej przez Komitet Systemu Zharmonizowanego Rady Współpracy Celnej (Światowej Organizacji Celnej WCO), opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 133 z dnia 12 czerwca 2009 r., jednoznacznie przesądzającej o konieczności klasyfikowania baz gumowych do pozycji 3824 Taryfy celnej. Rozpoznając w tych okolicznościach wniosek spółki o zwrot należności celnych, Dyrektor IC uznał ten wniosek za zasadny i zwrócił spółce należność celną w łącznej kwocie 418 291,53 zł uiszczoną w związku z wadliwą klasyfikacją taryfową towaru we wspomnianych zgłoszeniach celnych z 2003 r. (po uwzględnieniu już zrealizowanych zwrotów z tytułu rozliczenia stosowanej procedury uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych) oraz odmówił wypłacenia odsetek od kwoty zwracanej należności celnej. Jako podstawę prawną tego rozstrzygnięcia Dyrektor IC wskazał m.in. art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: O.p.), art. 85 § 1, art. 246 § 2 i 4 i art. 250 § 1-3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802 ze zm.). Dyrektor IC uznał, że sporne zobowiązania celne były nienależne w rozumieniu art. 246 § 2 Kodeksu celnego, a jednocześnie nie wystąpiły przesłanki z § 3 tego artykułu, albowiem okoliczności, które doprowadziły do zapłacenia kwoty prawnie nienależnej nie były wynikiem świadomego działania osoby zainteresowanej. W ocenie organu, nie było natomiast podstaw do zwrotu stronie odsetek od uiszczonych należności celnych, bowiem wprawdzie w trakcie weryfikacji zgłoszenia pracownicy organu popełnili błąd w ustaleniu właściwej kwoty należności celnych, jednakże dłużnik przyczynił się do powstania tego błędu w istotny sposób - decydując samodzielnie o zastosowaniu kodu 2106 i podwyższonej stawki celnej 20%. Dyrektor IC stwierdził, że wydanie w zakresie innych zgłoszeń celnych decyzji nakazujących kwalifikowanie spornej gumy do kodu 2106 nie było równoznaczne z koniecznością zastosowania przez stronę tego kodu w innych przypadkach importu tego samego towaru. W przypadku obawy utraty uprawnienia do stosowania procedury uproszczonej, ze względu na stosowanie błędnej klasyfikacji taryfowej, importer mógł wystąpić do organu o wydanie na podstawie art. 5 Kodeksu celnego wiążącej informacji taryfowej (WIT), czego jednakże skarżąca spółka nie uczyniła i nie skorzystała z tego uprawnienia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty