Wyrok NSA z dnia 22 października 2013 r., sygn. I FSK 1650/12
Świadczenie w postaci wydania licencji trenerskiej przez związek sportowy jest świadczeniem na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, jeżeli jednocześnie spełnione są warunki opisane w art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. a) - b) u.p.t.u. Istotne z punktu widzenia zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 u.p.t.u. jest nie tyle wyjaśnienie charakteru podmiotu, na rzecz którego spełnia swoje świadczenie skarżący, a cel przyjęcia tego zwolnienia na gruncie podatku od towarów i usług.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia NSA Artur Mudrecki, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 22 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "P." od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2919/11 w sprawie ze skargi "P." na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od "P." na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2919/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. (dalej: skarżący) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2011 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2.1. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku sąd pierwszej instancji wskazał, że skarżący złożył wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przyznania licencji trenerskiej za pobraniem z tego tytułu opłaty.
2.2. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez skarżącego we wniosku o udzielenie interpretacji wynikało, że skarżący posiada status związku sportowego w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm., dalej: "ustawa o sporcie") i organizuje współzawodnictwo sportowe w piłce nożnej na terenie Polski. Skarżący przyznaje/przedłuża licencje trenerskie dla osób fizycznych, które zamierzają wykonywać zawód trenera w klubach uczestniczących w rozgrywkach Ekstraklasy, I i II ligi. Uprawnienie skarżącego do przyznawania licencji trenerskich wynika z jego statutu. Natomiast szczegółowe kwestie regulujące zasady przyznawania licencji wynikają z uchwały zarządu skarżącego nr VIII/96 z dnia 3 czerwca 2008 r. w sprawie licencji trenerskich uprawniających do prowadzenia zespołów Ekstraklasy, I i II ligi piłki nożnej. Przepisy powyższej uchwały przewidują, że trenerem prowadzącym zespół Ekstraklasy oraz I i II ligi może być wyłącznie osoba, która m. in. posiada ważną licencję trenera zespołu. Prowadzenie zespołu piłki nożnej bez posiadania ważnej licencji jest zabronione i stanowi naruszenie dyscypliny związkowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty