01.10.2013 Podatki

Wyrok NSA z dnia 1 października 2013 r., sygn. I FSK 1513/12

Przedsiębiorstwa, które udostępniają bankom bazę kontaktów, a także weryfikują potencjalnych klientów pod kątem zdolności kredytowej, nie mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług pośrednictwa finansowego. Tego typu czynności nie są odrębną usługą finansową, ale stanowią większą usługę kompleksową o charakterze marketingowym.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Artur Mudrecki (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 1 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. spółki z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 czerwca 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 614/12 w sprawie ze skargi P. spółki z o.o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji

Wyrokiem z dnia 12 czerwca 2012r., sygn. akt I SA/Kr 614/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę P. sp. z o.o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r.

2. Przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji tok postępowania

2.1. Spółka wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym wskazała, że: świadczy wyspecjalizowaną usługę na rzecz banków, zakładów ubezpieczeń oraz innych instytucji finansowych oferujących swoje produkty finansowe, jak również na rzecz pośredników finansowych oferujących produkty finansowe tych instytucji finansowych. Powyższa usługa składa się z następujących czynności: spółka pozyskuje dane kontaktowe, ograniczone zwykle do imienia i nazwiska, adresu e-mail oraz numeru telefonu, od osób fizycznych zainteresowanych określonymi produktami finansowymi. W wyniku pozyskania tych danych spółka dysponuje określonym ich zbiorem, a obejmującym zwykle: imię i nazwisko, telefon, adres e-mail oraz informację, jakim produktem finansowym dana osoba jest zainteresowana; pozyskane dane kontaktowe są przedmiotem dalszych czynności: a) spółka weryfikuje telefonicznie poprawność posiadanych danych kontaktowych; b) spółka sprawdza telefonicznie, czy dana osoba jest rzeczywiście zainteresowana określonym produktem finansowym; c) w przypadku produktów finansowych związanych z kredytem, pożyczką, kartą kredytową i innymi podobnymi produktami, spółka ponadto ustala telefonicznie wstępną zdolność kredytową osoby zainteresowanej; d) spółka podaje telefonicznie osobie zainteresowanej podstawowe informacje związane z danym produktem finansowym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne