10.10.2013 Podatki

Wyrok NSA z dnia 10 października 2013 r., sygn. II FSK 2835/11

Korzyść majątkową dany podmiot uzyskuje również wówczas, gdy w wyniku nieodpłatnego świadczenia nie musi wydatkować swoich środków w celu nabycia prawa, czy rzeczy, bowiem nie następuje ubytek w jego majątku na skutek wydatków poniesionych na ten cel. Jeśli zatem dane świadczenie cechuje jednostronne przysporzenie po stronie podmiotu, który świadczenie to uzyskał, to wówczas niewątpliwie musi ono być uznane za świadczenie nieodpłatne.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Grażyna Nasierowska, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 10 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "D." sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Go 453/11 w sprawie ze skargi "D." sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 10 lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od "D." sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Go 453/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (dalej: "WSA"), oddalił skargę "D." Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej również: "skarżąca" lub "spółka") na interpretację indywidualną Ministra Finansów (organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w P.) z dnia 10 lutego 2011 r. nr [...], w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Podstawą prawną powyższego orzeczenia Sądu I instancji był art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.), określanej dalej, jako "p.p.s.a". Z ustaleń stanu faktycznego podanego w zaskarżonym wyżej przywołanym wyroku wynika, że skarżąca złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie powstania przychodu podatkowego z tytułu przeniesienia na skarżącą koncesji na prowadzenie prac poszukiwawczych i wydobywczych na terenie Polski, nr [...] oraz prawa użytkowania górniczego. W uzasadnieniu wniosku podała, że zakresem działalności spółki jest poszukiwanie oraz wydobycie gazu ziemnego i ropy naftowej. F. Sp. z o.o. (dalej: "F. "), od której skarżąca nabyła koncesję i prawo użytkowania górniczego, jest podmiotem działającym w tej samej branży, posiadającym szereg koncesji i uprawnień do prowadzenia prac poszukiwawczych i wydobywczych na terenie Polski. F., dysponując znaczącymi obszarami poszukiwawczymi podjęła decyzję o rezygnacji z prowadzenia prac na obszarze objętym koncesją numer [...] z dnia 6 czerwca 2007 r. udzieloną przez Ministra Środowiska. Skarżąca, przystąpiła do negocjacji z firmą F. i uzyskała jej zgodę na przeniesienie koncesji o jakiej mowa powyżej. F. wyraziła również zgodę na przeniesienie na skarżącą praw i obowiązków wynikających z umowy w sprawie ustanowienia użytkowania górniczego z dnia 6 czerwca 2007 r. Skarżąca wyraziła zgodę na wszystkie warunki wynikające z koncesji oraz wykazała, że jest w stanie spełnić wymagania związane z wykonywaniem zamierzonej działalności. Na skutek wniosku skarżącej oraz F., pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. Minister Środowiska przeniósł na rzecz skarżącej wskazaną koncesję oraz wyraził zgodę na przeniesienie prawa użytkowania górniczego na wskazanym obszarze. Na skutek powyższych działań, skarżąca wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki F. wynikające zarówno z umowy użytkowania górniczego, jak i z koncesji. Podkreśliła, że skarżąca oraz F. nie są podmiotami powiązanymi. W związku z powyższym skarżąca wniosła o wskazanie w drodze wydanej interpretacji, czy w wyniku powyższego przeniesienia koncesji oraz prawa użytkowania górniczego powstaje przychód do opodatkowania. Zgodnie z stanowiskiem skarżącej, fakt nabycia prawa użytkowania górniczego oraz koncesji przysługujących wcześniej F. nie powoduje po jej stronie powstania przychodu do opodatkowania. Koncesja sama w sobie nie stanowi określonej wartości, nadto wymaga ponoszenia określonych nakładów finansowych, nie dając przy tym gwarancji faktycznego odniesienia korzyści w przyszłości w postaci realnych możliwości wydobycia kopalin. Jakkolwiek koncesja daje skarżącej prawo do prowadzenia prac na bloku koncesyjnym, to jednak prawo to jest nierozerwalnie związane z dopełnieniem wielu złożonych i kosztownych obowiązków, które obciążają majątek skarżącej i związują ją, jeśli chodzi o sposoby i czasookres prowadzenia działalności poszukiwawczej i rozpoznawczej. W ocenie skarżącej, nie można mówić o powstaniu bezpośredniej ekonomicznej korzyści w związku z przeniesieniem prawa użytkowania górniczego oraz koncesji, a więc nie może być mowy o powstaniu przychodu do opodatkowania. Dyrektor Izby Skarbowej w P. działając z upoważnienia Ministra Finansów (dalej: "organ" lub "Dyrektor IS") wydał interpretację indywidualną uznając stanowisko skarżącej za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ stwierdził, że w wyniku przeniesienia na skarżącą koncesji oraz prawa użytkowania górniczego, uzyskała ona konkretną korzyść, wymierną ekonomicznie, polegającą na uzyskaniu uprawnień do prowadzenia prac poszukiwawczych i wydobywczych, stanowiących przedmiot prowadzonej przez skarżącą działalności gospodarczej. Korzyść tę uzyskała bezpłatnie. W ocenie organu przeniesienie na skarżącą koncesji oraz prawa użytkowania górniczego bez wynagrodzenia stanowi dla niej nieodpłatne świadczenie. W konsekwencji, wartość przedmiotowego świadczenia stanowi dla skarżącej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U z 2000 Nr 54, poz. 654 ze zm.), określanej dalej, jako "u.p.d.o.p.". W dniu 7 marca 2011 r. skarżąca wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa poprzez uwzględnienie, że w wyniku przeniesienia koncesji oraz prawa użytkowania górniczego nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu. W odpowiedzi na wezwanie Dyrektor IS, w wyniku ponownej analizy sprawy, stwierdził brak podstaw do zmiany dokonanej interpretacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne