Wyrok NSA z dnia 19 lipca 2013 r., sygn. II FSK 2260/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA Jacek Brolik (sprawozdawca), Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 19 lipca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 maja 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 811/10 w sprawie ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia 18 maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. na rzecz T. S.A. z siedzibą w W. kwotę 2700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 maja 2011 r., sygn. akt I SA/GI 811/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270), zaskarżoną przez T. S.A. w W. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia 18 maja 2010 r., w przedmiocie podatku od nieruchomości,
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w C. decyzją z dnia 18 maja 2010 r. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy K. z dnia 25 stycznia 2010 r., którą określono T. S.A. w W. (dalej: spółka) wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości za rok 2008 w kwocie 67.495,00 zł. Organ odwoławczy powołał się na treść art. 1 a ust. 1 pkt 1 i 2, art. 2 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.; dalej: u.p.o.l.) oraz liczne orzeczenia sądów administracyjnych, i stwierdził, że telekomunikacyjne linie kablowe stanowią budowle i podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Organ odwoławczy nie dostrzegł także uchybień proceduralnych w działaniu Wójta Gminy K. Zdaniem organu drugiej instancji postępowanie wszczęte przez organ pierwszej instancji nie wymagało przeprowadzenia postępowania dowodowego w zakresie stanu faktycznego, czyli przeprowadzenia oględzin, czy zasięgania opinii biegłych, w tym także ewentualnej opinii biegłego na temat kwalifikowania poszczególnych części sieci telekomunikacyjnych do budowli lub niebudowli. Podkreślono, że w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się pogląd, że organy podatkowe nie miały obowiązku przeprowadzenia postępowania dowodowego celem ustalenia wartości telekomunikacyjnych linii kablowych, skoro wartość tych linii wynikała z porównania danych wykazanych przez Spółkę w pierwotnej deklaracji za rok 2007, z danymi wynikającymi z deklaracji na 2008r. Zaznaczono, że różnica pomiędzy wartością budowli kanalizacji wraz z umieszczonymi w niej liniami komunikacyjnymi, a wartością samej kanalizacji (dane te nie budziły wątpliwości organów co do zgodności z rzeczywistością) nie była kwestionowana przez Spółkę. Zdaniem Kolegium stan faktyczny sprawy był niesporny, a Spółka w odwołaniu od decyzji pierwszo instancyjnej nie wskazała, jakie uchybienia skutkujące naruszeniem art. 122, 180, 187 § 1, czy też art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty