18.07.2013 Podatki

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2013 r., sygn. II FSK 2470/12

Przesłanka negatywna określona w art.1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., nr 121, poz. 844 ze zm.), dotycząca niemożliwości wykorzystywania gruntu, budynku i budowli do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych, winna podlegać badaniu przez organy podatkowe w stosunku do danego przedsiębiorcy, a ponadto winno ono dotyczyć roku, za który organ ustala podatek od nieruchomości.

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędziowie NSA Bogusław Dauter, WSA del. Beata Cieloch (sprawozdawca), Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. w W. Oddział G. [...] w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 maja 2012 r. sygn. akt I SA/Ol 95/12 w sprawie ze skargi P. S.A. w W. Oddział G. [...] w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 14 grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2010 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. na rzecz P. S.A. w W. Oddział G. [...] w G. kwotę 7.551 (słownie: siedem tysięcy pięćset pięćdziesiąt jeden) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. [pic]

Uzasadnienie

I.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 maja 2012 r., sygn. akt I SA/Ol 95/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, oddalił skargę .P. S.A. w W. - Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w G. ( dalej: Spółka ) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O.e z dnia 14 grudnia 2011 r., w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2010 r.

I.2. Z przyjętego przez Sąd stanu faktycznego wynikało, że zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy w L. W. z dnia 3 sierpnia 2010 r., w sprawie ustalenia zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2010 r., w wysokości 410.018 zł. Organ pierwszej instancji w uzasadnieniu decyzji wskazał, iż w dniu 6 stycznia 2010 r. Spółka złożyła deklarację na podatek od nieruchomości za rok 2010, w której zastosowała dla gruntów przez siebie posiadanych stawkę podatku przewidzianą dla gruntów pozostałych oraz w deklaracji nie wykazała powierzchni gruntów, która zwiększyła się w wyniku podziału działki nr 44.Organ wskazał również, że w dniu 3 czerwca 2009 r. Spółka złożyła korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za rok 2009. Pomniejszono w niej powierzchnię gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej o 652.161 m² i tym samym powiększono powierzchnię gruntów pozostałych o tę wielkość. Organ podatkowy przytaczając treść art.1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., nr 121, poz. 844 ze zm.) - zwanej dalej u.p.o.l) podkreślił, że pojęcie "względów technicznych" nie zostało nigdzie zdefiniowane przez ustawodawcę, natomiast z wyroku NSA z dnia 9 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1354/07 oraz z pisma Ministerstwa Finansów z dnia 20 października 2003 r. wynika, że przy interpretacji pojęcia "względy techniczne" należy odnieść się do przepisów prawa budowlanego i w związku z tym nie obejmuje ono swym zakresem przyczyn technologicznych, ekonomicznych czy finansowych. Istotne jest zatem to, że dany przedmiot nie jest i trwale nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, czego powodem jest zdarzenie niezależne od podatnika dotyczące stanu technicznego, substancji nieruchomości. Biorąc powyższe pod uwagę, organ pierwszej instancji nie zgodził się ze stanowiskiem strony, że grunty po zlikwidowanych liniach kolejowych będące w jej posiadaniu nie mogły być wykorzystane do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Decyzja o likwidacji linii podjęta została ze względów ekonomicznych (nieopłacalność przewozów na danej linii), a nie technicznych. W ocenie organu, linie te nie zostały faktycznie zlikwidowane i nie straciły swojej pierwotnej funkcji, przez co cały czas istnieje możliwość wznowienia przewozów. Z tego względu nie zachodzi wyłączenie przedmiotu opodatkowania z art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l., a przedmiotowe grunty winny być opodatkowane według stawki przewidzianej dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne