Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2013 r., sygn. I FSK 1051/12
Krajowe organy administracyjne i sądowe powinny odmówić prawa do odliczenia, jeżeli zostanie udowodnione, na podstawie obiektywnych przesłanek, że prawo to podnoszone jest w celach wiążących się z przestępstwem lub nadużyciem.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Barbara Wasilewska (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Hieronim Sęk, Protokolant Marta Sokołowska - Juras, po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 1088/11 w sprawie ze skargi A. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 20 czerwca 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2007 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A. B. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w L. kwotę 2400 (słownie: dwa tysiące czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
Wyrokiem z dnia 22 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 1088/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę A. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 20 czerwca 2011 r. w przedmiocie określenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy za poszczególne miesiące 2007 r.
Stan sprawy przedstawiony przez Sąd I instancji:
A. B. (zwany dalej "podatnikiem" bądź "skarżącym") prowadził w 2007 r. działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego pojazdami uniwersalnymi. W toku prowadzonej kontroli podważono prawidłowość rozliczeń podatnika w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdzając, że odliczył podatek naliczony z 20 "pustych" faktur wystawionych przez M.T. prowadzącego przedsiębiorstwo pod nazwą F.H.U. "R." w Ł. W ocenie Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Ł. działalność wymienionej osoby polegała jedynie na wystawianiu faktur VAT dotyczących sprzedaży oleju napędowego. Nie posiadał on bowiem odpowiedniego zaplecza do prowadzenia działalności w zakresie handlu paliwami. Organ wskazał ponadto, że M. T. został oskarżony o to, że od maja do listopada 2007 r. wystawiał faktury dotyczące sprzedaży paliwa, udostępniał pieczątki swojego przedsiębiorstwa "R.", nie rozliczył się z urzędem skarbowym z tytułu podatku od towarów i usług od transakcji sprzedaży paliwa w wysokości co najmniej 924.072,53 zł, posługiwał się nierzetelnymi deklaracjami VAT-7 uczestnicząc w obrocie paliwem niewiadomego pochodzenia bez koncesji. Wyrokiem Sądu Okręgowego w P. Wydział III Karny, sygn. akt III K 53/09, z dnia 9 czerwca 2009 r. został uznany winnym zarzucanych mu czynów. Organ kontroli ocenił, że w rzeczywistości przedsiębiorstwo "R." było podmiotem nieistniejącym, nie prowadzącym w 2007 r. działalności gospodarczej. Nie kupowało ani nie sprzedawało paliwa. W tej sytuacji Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Ł. w decyzji z dnia 23 grudnia 2009 r. uznał, że faktury wystawione przez M. T. nie mogą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego, ponieważ zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej w skrócie "U.p.t.u.", nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku, gdy stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty