Wyrok NSA z dnia 16 maja 2013 r., sygn. II FSK 1573/11
Na tle stanu prawnego obowiązującego do 2006 r. do uznania, że o wykorzystywaniu budowli i zajętych pod nie gruntów wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego przesądza udostępnianie ich przez zarządcę wszystkim potencjalnym użytkownikom, będącym licencjonowanymi przewoźnikami. Ze względu na przedmiotowy charakter zwolnienia podatkowego, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 1 p.o.l. (a przed 2003 r. – w art. 7 ust. 1 pkt 4 p.o.l.), nie ma przy tym znaczenia, kto jest właścicielem (wieczystym użytkownikiem) tych budowli i gruntów. Są one zatem objęte zwolnieniem także wtedy, gdy ich właścicielem (wieczystym użytkownikiem) jest podmiot będący jednocześnie licencjonowanym przewoźnikiem – wszakże pod warunkiem, że nie jest jednocześnie ich zarządcą.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Grzegorz Krzymień (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D. S.A. z siedzibą w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 22 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 1293/10 w sprawie ze skargi D. S.A. z siedzibą w J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 28 października 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2. uchyla w całości decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 28 października 2010 r. nr [...], 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz D. S.A. z siedzibą w Z. kwotę 20160 (słownie: dwadzieścia tysięcy sto sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 marca 2011 r., sygn. akt I SA/Gl 1293/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę D. S.A. w J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 28 października 2010 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. Jak wskazano w uzasadnieniu orzeczenia, K. "S." S.A. z siedzibą w J. (późniejsza nazwa: P. S. S.A., P. S.A., aktualnie D. S.A.) wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2005 r. w kwocie 497 243,90 zł, powołując się na zwolnienie budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej oraz zajętych pod nie gruntów od tego podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (obecnie: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze z., dalej: :p.o.l."). Prezydent Miasta S. decyzją z dnia 7 kwietnia 2010 r. określił Spółce zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2005 r. w wysokości 690 896,30 zł, odmawiając zarazem stwierdzenia nadpłaty w żądanej wysokości i uznając, że nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 1 p.o.l. wobec niespełnienia przez Skarżącą przesłanki wyłączności wykonywania publicznego transportu kolejowego. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzją z dnia 28 października 2010 r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji, stwierdzając, że Spółka nie wykorzystywała posiadanej infrastruktury kolejowej wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego, ponieważ infrastruktura ta nie była udostępniana na równych prawach wszystkim zainteresowanym przewoźnikom, a Strona wykorzystywała ją również do przewozu własnych produktów i pracowników. Ponadto wydzierżawienie tej infrastruktury innemu podmiotowi świadczy o tym, że Skarżąca realizowała przy jej wykorzystaniu inny cel gospodarczy, niż wykonywanie transportu kolejowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
