Wyrok NSA z dnia 14 maja 2013 r., sygn. II FSK 2621/12
Zasada lojalności państwa wobec obywatela wiąże wówczas, gdy spełnione zostaną równocześnie następujące przesłanki: 1) przepisy prawa muszą wyznaczać pewien horyzont czasowy dla realizowania określonych przedsięwzięć (w prawie podatkowym horyzont ten musi przekraczać okres roku podatkowego), 2) przedsięwzięcie to - ze swej natury - musi mieć charakter rozłożony w czasie i nie może się zrealizować w wyniku jednorazowego znaczenia gospodarczego, 3) obywatel musi faktycznie rozpocząć określone przedsięwzięcie w okresie obowiązywania owych przepisów.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędziowie: NSA Tomasz Kolanowski, del. WSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej V. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 maja 2012 r. sygn. akt I SA/Gl 650/11 w sprawie ze skargi V. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 9 maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od gier za kwiecień 2010 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od V. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. kwotę 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 8 maja 2012 r. w sprawie I SA/Gl 650/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Katowicach oddalił skargę V. Sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z 9 maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od gier za kwiecień 2010 r.
Rozstrzygnięcie powyższe zapadło w następującym stanie faktycznym.
W dniu 1 czerwca 2010 r. Spółka złożyła korektę deklaracji POG-4 za kwiecień 2010 r. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od gier za kwiecień. Uzasadniając wniosek wskazała, że w deklaracji za kwiecień 2010 r. wykazała podatek od gier w wysokości wynikającej z art. 139 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r., tj. 22.000 zł (dalej u.g.h.), zamiast na podstawie art. 45a ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych z dnia 29 lipca 1992 r. (dalej ustawa z 1992 r.) w kwocie 7675 zł. Ponieważ jednak decyzja przyznająca jej uprawnienie do prowadzenia gier na automatach o niskich wygranych została wydana na podstawie ustawy z 1992 r., zdaniem spółki, do czasu wygaśnięcia tego uprawnienia należy stosować przepisy pozwalające na uiszczanie podatku od gier według zasad obowiązujących przed 1 stycznia 2010 r. Ponadto zdaniem strony, przed wprowadzeniem przepisów ustawy o grach hazardowych nie zadbano o przeprowadzenie procesu notyfikacji projektu ustawy oraz projektu ustawy o zmianie u.g.h. oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z przepisami dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. U. L 204 z 21 lipca 1998 r.). Zdaniem spółki brak notyfikacji powodował bezskuteczność przepisów zawartych w u.g.h.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
