25.07.2012

Postanowienie NSA z dnia 25 lipca 2012 r., sygn. I OSK 1640/12

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 maja 2012 r., sygn. akt II SAB/Wa 128/12 odrzucającego skargę D. P. na bezczynność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. o udostępnienie informacji publicznej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 16 maja 2012 r., sygn. akt II SAB/Wa 128/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę D. P. na bezczynność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. o udostępnienie informacji publicznej.

W uzasadnieniu postanowienia Sąd pierwszej instancji wskazał, iż D. P. wniósł, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. o udostępnienie informacji publicznej.

Pismem z dnia 5 kwietnia 2012 r. sygn. II SAB/Wa 128/12 Sąd wezwał skarżącego do uzupełnienia braków formalnych skargi, poprzez jej podpisanie i zwrot do Sądu w terminie 7 dni pod rygorem odrzucenia skargi. W terminie otwartym na wykonanie powyższego wezwania, przy piśmie z dnia 11 kwietnia 2012 r., skarżący zwrócił przesłany do podpisania egzemplarz skargi, którego wydruku dokonał organ. W bardzo obszernych wyjaśnieniach wskazał, że nie zgadza się z linią orzeczniczą prezentowaną przez sądy administracyjne, zgodnie z którą tylko opatrzenie skargi własnoręcznym podpisem spełnia wymogi pisma procesowego, wynikające z art. 46 § 1 pkt 4 p.p.s.a. Podkreślił jednocześnie, iż dotychczasowe orzecznictwo wypowiadało się w kwestii ważności podpisu elektronicznego w postępowaniu sądowoadministracyjnym, podczas gdy w niniejszej sprawie skarga została opatrzona podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 ze zm.) i złożona poprzez elektroniczną platformę usług administracji publicznej (w rozumieniu art. 13 pkt 13 cyt. ustawy.). W ocenie skarżącego jego skarga nie zawierała żadnych braków formalnych i nie było podstaw do wzywania go o jej podpisanie, a sprawie z jego skargi winien być nadany bieg.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty