13.12.2012

Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2012 r., sygn. I OSK 733/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Banasiewicz (spr.) Sędzia del. NSA Wiesław Morys Protokolant asystent sędziego Andrzej Bieńkowski po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1701/11 w sprawie ze skargi A. M. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 27 maja 2011 r. nr 3351 w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem dnia 24 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1701/11 oddalił skargę A. M. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 27 maja 2011 r. nr 3351 w przedmiocie zwolnienia ze służby.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny sprawy i ocenę prawną:

Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach rozkazem personalnym nr 1594/11 z dnia 28 marca 2011 r., na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.), zwolnił A. M. ze służby w Policji z dniem 15 kwietnia 2011r. Ponadto w trybie art. 108 § 1 k.p.a., nadał rozkazowi rygor natychmiastowej wykonalności.

W uzasadnieniu podano, że funkcjonariusz od 3 sierpnia 2009 r. nie podejmuje służby i nie wykonuje obowiązków służbowych z uwagi na przebywanie na zwolnieniach lekarskich. Mimo orzeczeń Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSWiA w Katowicach nr 57/C/z/2010 z dnia 2 lutego 2010 r. i nr 355/C/z/2010 z dnia 23 listopada 2010 r. o zdolności wymienionego do służby w Policji bez żadnych ograniczeń, do służby stawił się jedynie w dniach 3 lutego 2010 r. i 24 listopada 2010 r., w pozostałym okresie do służby nie stawiał się przedstawiając kolejne zwolnienia lekarskie. Sytuacja taka, tj. długotrwała nieobecność policjanta w służbie, dezorganizuje pracę komórki organizacyjnej, w której formalnie pełni służbę, gdyż jego obowiązki muszą być wykonywane przez innych funkcjonariuszy w czasie wolnym od służby. Powyższe negatywnie wpływa na jakość i terminowość realizowanych przez jednostkę zadań. Takie postępowanie funkcjonariusza, w ocenie organu, godzi w ważny interes służby polegający na prawidłowej realizacji ustawowych zadań tej formacji, w tym zapewnieniu każdemu człowiekowi ochrony przed przemocą, brutalnością i innymi zachowaniami naruszającymi dobra chronione. Uzasadnione jest zatem zwolnienie go ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne