Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2012 r., sygn. I OSK 2193/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon (spr.) Sędziowie NSA Irena Kamińska del. NSA Zygmunt Zgierski Protokolant st. asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Wrocław od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2011 r. sygn. akt I SA/Wa 2356/10 w sprawie ze skargi Gminy Wrocław na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej na rzecz Gminy Wrocław kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Wa 2356/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy Wrocław na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości.
Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [...] września 2010 r., po rozpatrzeniu odwołania Prezydenta Miasta Wrocławia od decyzji Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] kwietnia 2010 r., o odmowie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. przez gminę miejską Wrocław prawa własności nieruchomości położonej we Wrocławiu przy ul. [...] 94, oznaczonej w dniu 27 maja 1990 r. w ewidencji gruntów w obrębie G. jako działka nr 4 AM-10 - utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu decyzji Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa podała, że objęte decyzją Wojewody mienie pozostawało w dniu 27 maja 1990 r. w prawidłowo ustanowionym zarządzie Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodno-Inżynieryjnego z Wrocławia, w związku z czym nie należało wówczas do terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego i nie mogło w konsekwencji tego stać się mieniem komunalnym w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 ze zm.). Wskazano ponadto, że z treści wypisu z rejestru gruntów spornego mienia na dzień 27 maja 1990 r. wynika że sporna działka nr 4 AM-10 wówczas istniała i stanowiła własność Skarbu Państwa (k. 17). Odnośnie zaś należenia, w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy przedmiotowego mienia w dniu 27 maja 1990 r., to mieniem należącym wówczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego były te prawa majątkowe Skarbu Państwa, które nie znajdowały się wtedy pod zarządem innych niż państwo, państwowych osób prawnych w tym m.in. przedsiębiorstw państwowych. Ustanawianie takim podmiotom prawa zarządu, a wcześniej użytkowania, państwowych nieruchomości gruntowych, następowało przed 27 maja 1990 r. nie tylko w trybie decyzyjnym określonym art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami (Dz.U z 1989 r. Nr 14, poz. 74), ale również między innymi na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty